Anmeldelse: Sluk lige lyset!

To søstre har i en alt for ung alder mistet deres mor. Nu er de ladt tilbage til at gennemgå en papkasse fyldt med alle de minder moderen efterlod sig. Sorgen viser sig som en tidsløs fjende, og sorgbearbejdelsen resulterer i to unge kvinders uundgåelige erkendelse af, at livet er dødeligt.

Sorgtemaet tackles rigtig fint, men i endnu større grad er ’Sluk lige lyset!’ en smuk lille fortælling om søskendekærlighed til trods for forskelligheder søstre imellem. For mig blev det derfor også en hyldest til de to søstres levende forhold til hinanden gennem deres udødelige kærlighed til moderen. Vi møder den yngre, følsomme søster med et stort kommunikationsbehov og den sentimentale storesøster, der benytter en gulvlampe fra IKEA som katalysator for en undertrykt sorg.

Stilen er ren naturalisme, hvilket fungerer upåklageligt, så snart ping-pong-dialogen er blevet spillet varm. Bag dette ligger også forestillingens ultimative stærkeste kort: Forfriskende normale mennesker der jordnært videregiver livshistorier. Det er utrolig fint, skrøbeligt og nærværende. Samtalerne mellem søstrene er stærke og emmer af en ’det-kunne-være-mig’-følelse. Og så er der alle ordene, der ikke siges højt – det er dem der rammer stærkest. Indimellem bliver budskaberne konkretiseret, hvorfra den lidt formanende tone bryder med forestillingens naturlighed. Imidlertid gør netop dette også forestillingen ideel til eksempelvis undervisning i gymnasiet.

Rent lavpraktisk ville en præcisering af karakterenes alder have være rart at have inkluderet og gentaget en gang eller to. Kvinderne på scenen snakker som voksne mennesker men går samtidig i skole, til fester og opfører sig med en uskyldig barnlighed, der ikke stemmer overens med det ellers voksne udtryk. Det ville have hjulpet på troværdigheden såvel som identificeringen med en sparsom, men eksplicit afklaring af hvor de to unge kvinder befinder henne i livet, om de går i skole og bor hjemme. Et ’ungt menneske’ kan jo trods alt betyde meget forskelligt, og få år gør en væsentlig forskel i den alder.

Grundet titlens stilfærdige udtryk kan det være nemt at komme til at springe ’Sluk Lige Lyset!’ over, men det ville være en skam, for der gemmer sig en lille perle af en forestilling bag det stille ydre.

Hvem: PT Teater
Hvor: Turné
Hvornår: 4. marts – 23. marts 2020