Af Lea Nelhorf
Selviscenesættelsen lever i bedste velgående på vores hundred-sytten forskellige sociale medier. Vi fremstiller os selv mere end nogensinde, og det har danser og koreograf Noora Hannula & danseren Pietari Kärki taget fat i.
Allerede da vi træder ind i salen er en webcam-udveksling i gang på en skærm. Derefter går danserne i gang på gulvet og deler hinandens spyt på en meget poetisk måde. Vi som publikum rammes af afsky og ubehag, for hvor er det dog egentlig ucharmerende at se på. Men i og med at spyttet skal afspejle vores manglende grænse for, hvornår vi skal stoppe deleriet giver det bare så smukt mening.
Vi ser alt lige fra lykkerusen, kampen om likes og det voksende ubehag og følelsen af at miste sig selv. Vi når hele vejen igennem vores følelsesregister og danske Julius Sylvests fantastiske lydunivers understøtter det så fint.
Til tider er dansernes smartphones det eneste lys i salen og viser så flot, hvordan vi kan tage tusind billeder i nærmest desperation efter det perfekte billede. For perfekt skal det være.
Vi vil have mere og mere. Vi vil have flere likes, og vi vil have flere følgere – hvilket er en benhård kamp – for til sidst at drukne i tomheden og opmærksomheden som så flot er illustreret ved hjælp af en masse skum som virkemiddel.
Der bliver danset og udtrykt trends, egoisme og kapitalisme samtidig med billederne hurtigt bliver vist på skærmen bag og understreger det nærmest absurde i det.
Sammenspillet mellem skærmen med billeder og videoer, den store hvide kvadratiske oppustelige pool uden vand (vel at mærke), Sylvests livemusik og de to dansere fungerer fænomenalt. Jeg keder mig på intet tidspunkt og bliver konstant konfronteret med nye problematikker.
SNAP ME , 20231 LIKES synes jeg er fantastisk og så fandens relevant. Den rummer det hele lige fra letpåklædte dansere, twerking, selfies til helt vildt professionelle mennesker der kan sit kram. Jeg synes alle bør tage en tur forbi Dansekapellet i Nordvest.
Hvem: Dansekapellet
Hvor: København NV
Hvornår: 4. nov. – 12. nov. 2016
Foto: Søren Meisner