Anmeldelse: Svanesøen

Det er som at træde ind i et rigtigt eventyr, når Det Ny Teaters scene i disse dage fyldes med hvide svaner og kongelige gemakker i en storslået opsætning af SVANESØEN fra St. Petersburg Ballet Theatre. Pjotr Tjajkovskijs udødeliggjorte og sublimt største ballet med primaballerina Irina Kolesnikova i hovedrollen er på skandinavisk turné, og det russiske balletkompagni er for første gang kommet på besøg i Danmark.

Henover de tre akter underholes vi af den royale hofnar, oplever den mørke troldmands magi og inviteres naturligvis ud på selve svanesøen, hvor de mange kvinder-fortryllede-til-svaner deler deres fortvivlede skæbne med publikum. Deres snehvide fjerdragter stråler om kap i mørket og fortryller publikum.

Men ingen stråler højere end Irina Kolesnikova i rollen som den uskyldige Odette og den onde magikers datter, Odile. Ballettens tendens til overdreven ansigtsmimik i forsøget på at kommunikere følelser bliver nok aldrig min kop te, og ikke desto mindre er det derfor særligt indlevende at se Kolesnikova, der ikke benytter sig af fordrejede, klichepræget ansigtsudtryk men med et stærkt gennemborende blik lader den usynlige væg mellem publikum og scene briste.

Ethvert subtilt ryk og enhver lille bevægelse er nok til at få følelserne til at vælte frem i publikum. Dette gælder især i den sorte svanes skadefro udtryk, der med ondsindede intentioner leder den godhjertede prins Siegfried i fordærv. Alles øjne er på Irina, og der forbliver de, uanset hvor imponerende resten af ensemblet nu engang er. Irina Kolesnikova står som den ultimative, ubetvivlede stjerne i sin portrættering af både det gode og det onde.

Musikken spilles af praktiske årsager ikke live af et orkester, og selvom det er ganske forståeligt, bliver det dog også pinligt tydeligt i de få, korte øjeblikke, hvor der er knas med lydsystemet. Det lader de medvirkende sig naturligvis ikke mærke af, men danser fortrøstningsfuldt videre.

Det bliver næppe mere klassisk end St. Petersburg Ballet Theatres opsætning af SVANESØEN. Traditionelt islæt eller ej, det er absurd dragende at blive indlemmet i de varierede balletudtryk, og når svanerne nærmest svæver på tværs over scenen, forbliver illusionen så velbevaret, at den først brydes, da publikum omkring mig begynder at klappe. Tag ind og se denne eventyrlige opsætning af Svanesøen. Det er ikke sikkert, du får muligheden igen.

Hvem: St. Petersburg Ballet Theatre
Hvor: Det Ny Teater, København V
Hvornår: 22. – 26. maj. 2019