Anmeldelse: Terkel – the motherfårking musical


Af Lea Nelhorf

Anders Matthesens Terkel i knibe er rykket til 2019. Og i år 2019 foregår den selvfølgelig på scenen, hvor så mange andre succesfulde film også er endt. Pigerne i klassen er kommet på bloggen, Sten og Saki siger lidt mere ”bro” og 6.A skal ikke bare på lejrtur, de skal på ”Fuckin lejrtur”. Men figurerne ligner dem selv, skuldrene sidder stadig langt oppe over ørerene, når deres ben langsomt trasker frem og Terkel er i mindst lige så meget knibe, som han plejer.

På scenen har man sammensat et helt igennem velcastet hold, hvor man med stor succes både har fået karaktererne til at ligne de velkendte animationsfigurer og i den grad også fået matchet spillere og roller så stensikkert, at det ikke kan gå helt galt.

Martin Brygmann er nærmest selvskrevet til at spille musiklæreren Arne Nougatgren. Det samme med Thomas Bo Larsen som onkel Steward, hvis rolle desværre måske har tendens til at virke en smule overflødig. Komikeren Ruben Søltoft, der med hans genkendelige spinkle statur og brune krøller ligner filmens Terkel, leverer sangen ”Hva’ med dig selv?” og det sluttelige ikoniske ”Biiiaaaaatch!” sikkert og skarpt. Lea Thiim Harder, der for alvor slog sin stemme fast i den lige så politiske ukorrekte ‘Book of Mormon’, formår her at tilføje Dorit karakteren en smuk og rørende inderlighed.

Sten og Saki spilles af den lige så fiktive duo Adam & Noah. En kende mærkværdigt på papiret men under alle omstændigheder er det et helt igennem genialt valg i praksis. For på den måde giver tilføjelser som ”Racist Gunnar” i deres ordforråd og kæmpe dunjakker på deres kroppe virkelig god mening. De to karakterpar flettes nærmest sammen til 2019’s Sten og Saki. Samtidig bidrager Adam & Noah med deres sædvanlige genialle samspil både musikalsk og på scenen.

Anja Gaardbo står bag de geniale koreografier, der i den grad spiller sammen med både musik og Jeppe Lawaetz’ overvældende og powerfulde nærmest koncert-agtige lysdesign med masser af blink, store skygger, roterende lamper og lysvægge, der skyder alverdens farver, som i den grad fungerer som kontrast til Kim Witzels betongrå-Albertslund-scenografi. Alle elementer spiller fantastisk godt sammen. Clemens nye sange skal også have stor ros. De sidder lige så godt fast som Matthesens originale sange, og sammen fungerer de rigtig godt som helhed.

Selvom vi, publikummet, måske ikke giver os 100 % hen til det groteske og går med på det, når vi opfordres til at gå med på f.eks. Stewards fællessang eller klassens ”Du tør ikk’, du tør ikk’..”, når Dorit vil kaste sig ud ad vinduet, så leverer forestillingen, hvad den lover. Det er Matthesens fortælling om Terkel, vi ser på scenen, den foregår bare i vores nutid. Lige så grotesk, vulgær, grænseoverskridende OG sjov som i animationsfilmen. Her bare tilført et vanvittig dygtigt cast og masser af farverigt sceneshow.

Med billetter til TERKEL – THE MOTHERFÅRKING MUSICAL er du sikret en grotesk sjov og festlig aften!

Hvem: Langkjær Entertainment
Hvor: København, Holstebro, Aalborg, Aarhus, Odense og Vejle
Hvornår: 14. feb. – 26. maj 2019
Foto: Miklos Szabo