Af Maria Thostrup Jakobsen
En stærk kvinde indtager scenen. Hendes røde kappe flagrer om skuldrene, og hun svinger brølende Thors hammer over sit hoved. Helene Kvint gør et stærkt indtryk i skikkelse af tordengudinden Thor.
Forestillingen ’Thunder: Thor – Goddess of Thunder’ bryder med de mandelige superheltes dominans. Forestillingen er inspireret af de klassiske comic strips, og eftersom kvindelige superhelte stadig er i undertal, lød det i mine øre meget forfriskende at lade en heltinde beskytte jorden og redde menneskeliv.
Forestillingen beskrives som en power performance – og det er der ingen tvivl om, at Kvint leverer. I starten af ’Thunder’ fremstår hun uovervindelig, og hun bærer forestillingen med rendyrket råstyrke. Først senere drejer forestillingen ind på et spor, hvor jeg har svært ved at følge tematikken.
PÅ et tidspunkt træder Kvint ud af rollen som Thor, og omtaler sig selv samt sit ønske om at være en full time hero. Parallellen mellem performeren Kvint og hendes rolle som Thor er interessant, men jeg mener at forestillingens tematik om ”den stressede mor”, tager luften ud af det kraftfulde anslag. Ved lyden af sine børns stemmer forvandles Thor til en skrøbelig skikkelse. Den stærke heltinde knækker sammen, kravler rundt på scenegulvet, og er fanget i en kaotisk hverdag med børn, der skal hentes og bringes på Christiania-biken.
Den stærke kvinde ender med at være svag og forvirret. Thor har stadig sin kappe og hammer, men hendes før selvsikre mål om at redde verdenen virker ubehjælpsomt. Måske var målet nærmere at være en power-mor? Jeg er ikke i tvivl om, at forestillingen er ment som satire over de stereotype opfattelser af ”den gode mor” og ”superhelten”.
Desværre var det ikke min oplevelse, at budskabet blev kommunikeret klart ud. Efter forestillingen sad jeg tilbage med en nedslået følelse af, at kvinder må nøjes med at være part-time heroes.
Lige til det sidste ønskede jeg, at Helene Kvint ville forene rollen som mor med rollen som heltinde, og stå lige så stærkt som hun gjorde i begyndelsen.
Det ærgrer mig, at hele Kvints kræftpræstation af en performance skal overskygges af et budskab, der i mine øjne ikke stod klart nok.
Hvem: Warehouse9
Hvor: København V
Hvornår: 28. marts – 1. april samt 1.-2. juni 2017 under CPH stage
Foto: Andreas Bergmann