Anmeldelse: Tour de chambre

Køkkenmøder, knæklys, ung kærlighed, glemt opvask, endeløse fester og venskaber, der kan bære dig trygt ind i voksenlivet. Der er mange grunde til at elske kollegielivet. Hvis du bor eller tidligere har boet på kollegie, så har du uden tvivl været til tour de chambre. Hvis du derimod ikke har boet på kollegie, så kan du mærke energien fra kollegietidens kaosfester, forvirring og kejtede dates i Det Kongelige Teaters iscenesættelse af Tine Høegs bestseller Tour de chambre. Historien om Asta, Mai og August er på mange måder en klassisk fortælling om ungdoms- og voksenlivets kærlighed og længsler, men forestillingen er så opløftende, boblende og gennemført musikalsk, at den for mig som publikum virkede som et friskt pust.

Tour de chambre er iscenesat af instruktør Sigrid Strøm Reibo og havde premiere for første gang i 2021. Forestillingen blev dengang en publikumssucces, så det er ikke overraskende, at Tour de chambre nu har fået repremiere på Det Kongelige Teater, hvor Mikkel Arndt er instruktør. For mig var det tydeligt, at der er tale om en forestilling, hvor der har været fokus på at gennemarbejde hver eneste sætning og betoning i sproget. Skuespillet var medrivende og ensemblet viste på samme tid en komisk præcision og en inderlighed og intensitet. Al koreografi og timing flød naturligt og troværdigt, særligt Anna Bruus Christensen, som spillede rollen som Asta, var overbevisende i skiftet mellem historiens to tidslinjer. Forestillingens tidsspring mellem karakterernes kollegieår og liv i trediverne var virkelig godt løst, både scenografisk og især i skuespillet.

Musikaliteten, der både kom til udtryk i skuespillet og i Øyunns energiske trommespil, var Tour de chambres helt store styrke. Øyunn leverede insisterende trommeslag, som sammen med diskolys og røgmaskine satte scenen for en hjertevarm og hjerteskærende forestilling. Det er ikke altid, at vi som publikum får chancen for at opleve en teaterforestilling, som vi ikke fik set første gang, den havde premiere. Nu har vi som publikum fået endnu en chance for at opleve Tine Høegs fortælling som energifyldt teater. Sikke et held! Jeg vil opfordre alle til at gribe muligheden for at se eller gense ‘Tour de chambre’.

Hvornår: 8. feb. – 11. marts 2023