Anmeldelse: WISH


Af Maria Thostrup Jakobsen

WISH på Teaterhuset Xenon har taget navn efter den kendte webshop med det blakkede ry. I forestillingen bliver publikum inviteret med til en hæmningsløs fest, der er ligeså uforudsigelig som at handle på wish.com. Forestillingen er skabt af teatergruppen ”Hvem har inviteret Odile?”, som i 2021 vandt hovedprisen på Vildskud Festival med et uddrag af WISH.

Jeg har et hjerte som banker for den frivilligt drevne Vildskud Festival, som er med til at skabe en platform for alle de fuldtræffere og fejlskud, som vækstlagsteatret rummer. Jeg oplevede forestillingen WISH som netop en sammenblanding af stærke og mindre stærke scenekunstneriske idéer.

I teatersalens højtalere synger James Brown: ”This is a man’s world”, men på scenen i forestillingen WISH er det kvinderne, der har ordet. WISH er ikke en klassisk forestilling med en fremadskridende handling, men snarere et sammensurium af observationer om kvindelivet i 2022. Jeg kunne læse i introduktionen til forestillingen, at WISH behandler temaer om det kvindelige køn ”og dets medfølgende angst for enten at være for meget eller en smule for lidt”. For mig lyder det som om det kvindelige køn bliver kædet sammen med angst – som en medfødt svaghed alle kvinder deler. Jeg var en smule skeptisk over for den præmis for forestillingen, men WISH er heldigvis så gakket og absurd i sit koncept, at forestillingen hæver sig over alle klicheer om køn.

WISH rammer plet med forestillingens ustoppelige energi, flotte dansesekvenser og en vellykket parodi over højpandet tågesnak om kunst og køn. For mig føltes dialogen desværre en smule flad og ude af timing til tider. På samme vis fungerer forestillingens metateater kun glimtvis i mine øjne. På den ene side er det sjovt, at vi som publikum bliver aktiveret og de medvirkende henvender sig til os, men på den anden side blev det hurtigt tungt, at skuespillerene taler om, at de spiller skuespil. Jeg kan i sidste ende bedst lide at blive opslugt af det univers, teatret skaber, fremfor at blive mindet om, at vi ser teater nu.

Men når det er sagt, så har teatergruppen ”Hvem har inviteret Odile?” med forestillingen WISH skabt et univers, hvor jeg som publikum får lyst til at opleve mere. Teatergruppen havde desuden inviteret kunstner og musiker Silje Ballsneeze til at slå tonen an inden forestillingens start. Silje Ballsneeze varmede publikum op med en lystig og svirpende musikperformance om en piges første menstruation. Det er en skøn idé med en opvarmningsperformance og gruppen har en ny opvarmer med hver dag.

Jeg glæder mig til at se mere med teatergruppen ”Hvem har inviteret Odile?”.

Hvem: Hvem har inviteret Odile?
Hvor: København, Teaterhuset Xenon
Hvornår: 2. – 5. marts 2022
Foto: PR foto