Anmeldelse: Chicago


Af Maria Thostrup Jakobsen

For et år siden så jeg musicalen ‘Chicago’ på Broadway. Det var den første og eneste forestilling, jeg har oplevet i New Yorks berømte teaterdistrikt – og det var fuldstændig fantastisk. Derfor var jeg særlig spændt, da jeg begav mig afsted for at se selv samme forestilling på Det Ny Teater – kunne Det Ny Teaters opsætning af ‘Chicago’ hamle op med originalen? Svaret på det spørgsmål må være et rungende ja.

Dansekoreografien rammer stemningen perfekt med en blanding af knivskarp elegance og den erotiske løssluppenhed, der er Chicago’s kendetegn.

Jeg har tit hørt musical-genren omtalt som plat og overfladisk, hvor feel-good fortællinger drukner i sang, dans og store tandpastasmil. På det punkt adskiller den dunkle, jazzede ‘Chicago’ sig dog dramatisk. Fra første øjeblik bliver det gjort klart, at publikum nu skal være vidne til en historie om mord, begær, korruption, utroskab og forræderi.

Musicalen tager udgangspunkt i en satirisk skildring af USA’s retssystem, tabloidpressens jagt på de mest sensationelle historier og menneskers jagt på rampelyset.

Til slut i forstillingen står budskabet krystalklart – vi mennesker vil underholdes, og så længe du har en god historie, kan du slippe afsted med hvad som helst – selv koldblodigt mord. Jeg følte mig i høj grad draget ind i fortællingen, og da den slibrige advokat Billy Flynn bemærker »Giv dem skuespil«, kunne jeg ikke undgå at føle, at han talte direkte til os i teatersalen.

Chicago er en klassiker fra musicalhistorien, og i Det Ny Teaters opsætning fremstår fortællingen frisk, skarp og relevant. Forestillingen er medrivende fra første sekund og gør Broadway originalen ære.

 

Hvem: Det Ny Teater
Hvor: København V
Hvornår: 26. Januar – 7. maj. 2017
Foto: Miklos Szabo