Anmeldelse: Denisova 11

Denisovaerne er en af de tidligere menneskearter, der har eksisteret på samme vis som neanderthalerne. Et nyligt DNA-fund har ændret vores forståelse af de forskellige menneskearters interaktion, og Denisova 11 er skrevet med udgangspunkt i dette.

Vi hører en nærmest mekanisk stemme fortælle om ”sin store fadæse”. Kort efter kommer Elvira, spillet af Laura Allen Müller, i fokus på scenen, i gang med at skrive en bog, som netop diskuterer disse nye DNA-fund. Hendes kæreste Semille, spillet af Josephine Raahauge, vader ind af døren, regnvåd efter en længerevarende demonstration grundet store klimaforandringer. Verden er ved at blive ødelagt af mennesket, eller Homo Sapiens, og Elvira mener at det nye Denisova-DNA kan give menneskeheden de nødvendige svar. Den mekaniske stemme taler direkte til hende, og tilkendegiver sig som Denisova 11, hvorfra det nye DNA-materiale stammer. Elvira begynder sin søgen efter Denisova 11 og en mulig løsning på undergangen.

Forestillingen er et mix af Sci-Fi, thriller og komik, og karikerer i humoristisk tone mange af disse genrers træk. Virkelighedsændrende piller, umage helte, en ond sekt og mere er alle involverede i stykket med forskellig succes. Til tider kan det satiriske skuespil føles en anelse forceret, men det bliver heldigvis balanceret ud af en skør og interessant historie, og en overlegen humoristisk præstation af Laura Bro, mens Malene Melsen leverer de fleste interessante karakterer i stykket, og særligt de to samler stykket til en nydelig helhed.

At lave Sci-fi og flere andre svære genrer som teater, er en svær præstation, men Denisova 11 lykkedes for det meste. Humoristiske klicheer, overbevisende drømmesyn, og et hav af sjove og vanvittige karakter skaber en helhedsoplevelse som lykkes til trods for den lidt for ihærdige humor. Forestillingen har stillet sig selv en svær opgave, som mange andre ville undgå, men både skuespil og instruktion har udført denne på bedste vis.

Hvem: Teater Grob, Johns Teater
Hvornår: 23. April – 21. Maj 2022