Anmeldelse: Et Juleeventyr

Af Ninette Marie Hemmingsen

Charles Dickens’ roman fra 1843, ’Et Juleeventyr’, regnes i dag for en klassiker og det med god grund. Fortællingen om den nærrige og stædige Ebenezer Scrooge, der kun er sig selv og sine penge nærmest, afbilleder en fjendtlig og forbitret mand, som har glemt ikke mindst juleglæden men også livsglæden. Scrooge skal på en rejse for at genvinde troen på det gode, det milde og det kærlige, ikke blot ved julen, men ved selve livet. Det er en rejse fyldt med både glæde og uhygge, en rejse vi er med på og sikke et rigtigt eventyr det er. Aalborg Teater opsætter nemlig Dickens’ klassiske fortælling som familieforestilling i børnehøjde og således uden den engelske socialrealisme.

Eventyret begynder så snart lyset bliver slukket. Både musikken og det at skuespillerne flere gange kommer legende og dansende forbi os nede på gulvet, er med til at skabe en eventyrlig stemning, der især fanger salens børn. Dog er der undervejs et par lidt lange og stille scener, hvor børnenes koncentration bliver sat på prøve, men heldigvis kun for en kort stund.

Det norske team, der her har indtaget Aalborg Teater formår til perfektion at forvandle scenerummet til et sandt juleeventyr. Hele forestillingen er nemlig et visuelt eventyr i sig selv. Scenografien er ikke bare smuk, men betagende at kigge på og det samme gælder for kostumerne, der er både fantasifulde og undertiden sjove. Julestemningen er altomsluttende. Scenografien, kostumerne og især forestillingens børnekor sørger for, at jeg sidder og bliver helt varm om hjertet. Det skaber en helt særlig stemning, at der er børn med på scenen, da julen jo som bekendt er børnenes fest.

Ligesåvel som forestillingen er smuk at kigge på, så indeholder fortællingen om den stædige og stygge Scrooge også et godt budskab, som Aalborg Teater smukt formår at formidle. Scrooge kommer på sin rejse igennem hele følelsesregistret og vi er med ham hele vejen. Når Scrooge føler glæde sidder vi med et smil på læberne, når han bliver frustreret bliver vi rørte og da han bliver bange bliver vi sørgmodige. Da Scrooge er færdig med sin rejse og forestillingen er ved at være slut, kulminerer det smukke budskab om juleglæde, generøsitet og godhed og skaber genklang i hele salen.

Med ’Et Juleeventyr’ formår Aalborg Teater at gøre dette års juleglæde lidt større. Det er en forestillingen, som både børn og voksne vil blive lidt gladere og lidt klogere af at se. En helt igennem smuk opsætning med et muligvis endnu smukkere budskab.

Hvem: Aalborg Teater
Hvor: Aalborg
Hvornår: 14. nov. – 22. dec. 2018