Anmeldelse: Figaros Bryllup

Af Ninette Marie Hemmingsen

Figaros bryllup forbindes hyppigt med Mozart og opera. Men man må ej forglemme, at det oprindeligt er en komedie skrevet af den franske dramatiker Pierre Beaumarchais i 1778, og at det er i netop denne kapacitet, at den nu opføres på Aalborg Teater.

Den storslåede komedie om den snu tjener Figaro er egentlig en fortsættelse af historien fortalt i Beaumarchais’ Barberen fra Sevilla. I denne hjælper Figaro greven Almaviva med at vinde den smukke adelige Rosines gunst og da det lykkedes, ansættes Figaro hos greven og bliver en af hans mest betroede tjenere. Tre år senere, da greven er blevet mæt af Rosines kærlighed og i stedet længes efter den unge Suzanne, som er forlovet med Figaro, er vi vidne til et fornemt forviklingsspil, hvor listige kvinder narrer forvirrede mænd.

Selvom komedien har mange år på bagen, så er den lystige kærlighedshistorie universel og populær. Der er stor underholdningsværdig i begærlige og elskovssyge mænd, som forføres og narres af den kvindelige list. Det kommer der særdeles morsomme situationer ud af, men Figaros bryllup kan mere end som så. Komedien er fyldt med undertoner, som i det 18århunderedes Frankrig umådeligt var af en mere kontroversiel og seriøs karakter, idet flammerne til den franske revolution og opgøret med den adelige overmagt var begyndt at brænde. Alligevel synes jeg at komediens fjollerier bliver raffineret af den eftertænksomme samfundskritik, kønsrolle overvejelse og politiske floskler.

Aalborg Teater har ikke bare genopsat denne overdådige komedie, men har formået i detaljen at integrere temaer som herremandsretten og ægteskabsløfter og dermed aktualisere de bagvedliggende tanker om magtliderlighed, politik og dominerende kønsroller.

Scenografien er sjov og gennemført, og så spiller den fantastisk sammen med musikken, som jeg endnu engang må rose Aalborg Teater for at bruge på en fornyende, forfriskende og ikke mindst fænomenal måde, der virkelig understøtter komediens budskab. Herudover så leverer skuespillerne alle en mindeværdig præstation. Greven, Lars Topp Thomsen udviser en magtfuld arrogance og Ferdinand Falsen Hiis som Figaro en voldsom passion. Kvinderne, der med list formår at narre dem, gør det også særdeles godt, Bolette Nørregaard Bang som kyske og ærlige Suzanne og Nanna Skaarup Voss som den forelskede, men elskovsforladte grevinde Rosine.

Figaros bryllup på Aalborg Teater er en fantastisk flot opsætning i alle henseende, fra scenografi, musik, kostumer til skuespilpræstationer. Uden tvivl en opsætning jeg vil huske.

Hvem: Aalborg Teater
Hvor: Aalborg