Anmeldelse: HEDDA GABLER

Af Ninette Marie Hemmingsen

Endnu en Henrik Ibsen klassiker gør sig i disse dage til på Aalborg Teater og med god grund! Succesen fra sidste forår, da ‘Et dukkehjem’ prydede scenen, fortsættes nu med den medrivende fortælling om Hedda Gabler, og de skæbner hun påvirker.

Nok kunne man fristes til at tro, at det moderne gennembrud og Ibsens ironisk hysteriske kvinder hører en anden tid til. Men midt i en aktiv samfundsdebat om kvinders troværdighed, hysteri og krænkelsesparathed, så højaktualiseres Ibsens Hedda Gabler i den grad. Der er nemlig tale om en forestilling, der på en humoristisk og faktisk også underspillet måde synliggør den altid tilstedeværende magtbalance. Hedda kæmper med sin selvforståelse og magten over sit eget liv. Hun lever i et praktisk, men kedeligt og passionsforladt ægteskab, og da muligheden for kontrol byder sig, så slår hun til.

Hedda er en modig kvinde og da hendes vilde ungdomsflirt dukker op, tilsyneladende reformeret, så indleder hun en farlig leg. Som publikum drages vi af hende, og ser hvordan hun tør at vise sit sande jeg i sin higen efter magten. Bolette Nørregaard Bang spiller rollen som Hedda fuldstændig overbevisende og alle følelser er i spil. Skuespillet sidder lige i øjet og det kører bare derudad.

Instruktionen og scenografien går tydeligt hånd i hånd. Aalborg teater formår at opsætte Ibsen som naturligt moderne og publikum er med fra begyndelsen. Det er dramatisk, men humoristisk på en forfriskende måde. Da forestillingen slutter kigger jeg mistroisk på mit ur og tænker ‘Gud, er det allerede slut!’ Jeg var underholdt hele vejen igennem og på intet tidspunkt trækkes noget i langdrag. Dialogerne kommer som små sekvenser, hvilket giver en lethed til dét, der ellers kunne mistænkes som et tungt stykke. Dialogerne er også perfekt timet med handlingens dramatiske udvikling, så der er et godt flow i forestillingen.

Det er forfriskende at se Ibsens klassiker i så gennemført en opsætning. Jeg har ikke en finger at sætte på Aalborg Teaters Hedda Gabler, jeg er simpelthen bare helt vild med det!

Hvem: Aalborg Teater
Hvor: Aalborg