Anmeldelse: Sammensværgelse

En mor har mistet sin søn. Karl-Emil skulle cykle til fodbold men nåede aldrig frem, og nu står hans mor, Alex, tilbage og tvivler på virkeligheden. Alex, der før var højagtet universitetslektor, begynder langsomt at forsvinde dybt ind i sit eget sind.

Konspirationsteorierne raserer. Hvordan kunne Elvis indspille en sang flere år efter sin død? Er jorden i virkeligheden flad? Blev Karl-Emil ikke kørt over, men i stedet kidnappet af mænd i sorte biler?

Teatergruppen Von Baden er igen tilbage på Teater Grob i København. Denne gang med den moderne thriller ’Sammensværgelse’ (tidligere kaldet ’K-teorien’). Patricia Schumann står i spidsen og gør det blændende som den sønderknuste mor til Karl-Emil. Hun bakkes op af to af Von Badens faste medlemmer: Anders Brink Madsen som den skøre patient Alf og Frederik Meldal Nørgaard som den fortvivlede ægtemand Kim.

Det naturalistiske spil fra de tre skuespillere underbygger stemningen af hverdag, hvilket bidrager til autenticiteten. Det samme gør ligeledes samtalekøkkenet, der danner den fysiske ramme for stykket. Rekvisitter fra dagligdagen som eksempelvis fodboldsko, en legetøjsrobot og tilfældige madvarer illustrerer smukt en mors sorg.

På trods af at forestillingen blot varer lidt over en time, tør den alligevel at give tid til at karaktererne i perioder kan kommunikere sine følelser uden ord og store håndfagter. Det giver et pusterum for publikum, og vi får derigennem mulighed for selv at aflæse, hvad vi ser. Disse øjeblikke af passivitet understøttes af velproducerede lyseffekter og musik, hvor sidstnævnte indimellem bliver lidt for overdøvende og manipulerende. Dette er en forestilling, der tolker sorg på en alternativ og poetisk måde – og den slipper forfærdeligt godt afsted med det.

Der er til tider langt mellem thrillerelementerne. Selve spændingen og uhyggen popper kun op i få tilfælde, særligt hen mod slutningen, hvor Alex for alvor tvinges til at forholde sig til de virkelige forhold. Musik- og lyseffekter gør sit for at underbygge en ubehagelig stemning, men selve plottet har for travlt med at udpensle og diskutere hovedpersonens flagrende psyke.

’Sammensværgelse’ kan ses på Teater Grob og kommer også til Århus, hvor Von Baden har sin base. Selvom forestillingen til slut efterlader et glimt af håb for stakkels Alex, får vi heldigvis aldrig hele sandheden at vide, og konspirationsteorierne lever fortsat.

Hvem: Von Baden
Hvor: København og Aarhus
Hvornår: 18. okt. – 7. nov. 2018 (København) samt 4. –  15. dec. 2018 (Aarhus)