Anmeldelse: Alice i Eventyrland

Af Ditte Amalie Greve Bichel

Juletiden nærmer sig med hastige skridt og traditionen tro byder denne årstid på Aarhus Teaters familieforestilling. Denne gang inviteres vi til at falde ned i kaninhullet og direkte ind i eventyrland sammen med Alice. Vi møder karakterer som hattemageren, vårharen, filurkatten og hjerterdronning i den velkendte og selvkærlige fortælling om at acceptere sig selv, for den man er.

På scenen står et udpluk af ensemblet på Aarhus Teater sammen med artisterne Alex Otto og Juliane Bauer samt to studerende fra Den Danske Scenekunstskole. I rollen som Alice er Andrea Øst Birkkjær, der formår på autentisk vis at indfange og udtrykke det barnlige sind. Generelt er der nogle solide skuespilpræstationer i forestillingen, blandt andet fra Viktor Pascoe Medom som den hvide kanin, der altid kommer for sent, Christian Hetland som den gale hattemager og Marie Marschner, der i rollen som dronningen råber ”af med deres hoveder.”

Scenograf Mie Riis har sørget for et magisk visuelt univers med alt fra et te-selskab med kopper store nok til at indeholde et menneske, en have fuld af rødmalede roser og et kæmpestort korthus. Disse er blot nogle af de scenografiske vidundere, som publikum er vidne til gennem de to akter. Kostumerne og karaktererne er mange, både dyr og mennesker optræder i det forunderlige univers. Mange af dyrekaraktererne er elskelige, især den hvide kanin med sine sproglige perler og finurlige rim, og syvsovermusen, der pludseligt og flere gange slår sine øre for øjnene og falder i søvn.

Historien er dejlig og genkendelig, der er dog nogle af scenerne, som virker nye for os, der primært kender historien fra Disneys tegnefilm, men dette gør bestemt ikke noget. Undervejs optræder enkelte sange, der i mine øjne virkede malplacerede og som ikke var nødvendige for iscenesættelsen. Derudover savnede jeg nogle gange en motivation for karakteren Alice, der gerne skulle være drivkraft for fortællingen. Når dette er sagt må jeg dog stadig indrømme, at jeg hen ad vejen blev tryllebundet af de fremragende præstationer og det visuelle univers.

Iscenesættelsen spreder en god stemning i salen. I løbet af de to timer lyder både små kommentarer fra de yngste blandt publikum og hjertevarm latter fra deres voksne. Det er netop denne type af univers, som vi har brug for efter næsten 2 år i Coronaland. ’Alice i Eventyrland’ er en dejlig familieforestilling, der tryllebinder både børn og barnlige sjæle.

Hvem: Aarhus Teater
Hvor: Aarhus C
Hvornår: 11. nov. – 22. dec. 2021