Anmeldelse: Cirkusrevyen 2023


Af Ditte Simone Jelsbak-Rasmussen

Cirkusrevyen 2023 er i år blevet dugfrisk som de grønne blade i bøgeskoven over den. Året startede ellers med, at stormen Otto rev det gamle telt itu. I et øjeblik så det ud til at naturens kræfter ville revyen det anderledes, men måske var det den form for rysten i sin grundvold, revyen trængte til, for Cirkusrevyen virker som genfødt. Efter en række år med exit fra centrale mangeårige medvirkende som Ulf Pilgaard og Lisbet Dahl, er Cirkusrevyen tilbage med fuld kraft og kant.

Joy-Maria Frederiksen har som ny instruktør skåret revyen, så den er kommet i perfekt balance. Revyen har i år fået en saltvandsindsprøjtning af aktualitet og dybde, uden at det på nogen måde er kommet i konflikt med revyens stolte lange arv. Cirkusrevyen 2023 har ganske enkelt alt, hvad en revy skal have. Teksterne er skarpe, spillet glider let og ubesværet mellem et hold af yderst veloplagte medvirkende. Og så er scenografien to die for.

Det er Benjamin La Cour, der har elegant debut som scenograf på Cirkusrevyen med den vidunderligt veludførte Art Deco inspirerede scenografi. Guldpåfugle og futuristiske mønstre, der sendte mig tilbage til sidst, vi var i tyverne, i en verden af Babylon Berlin og Charleston-kjoler. Ligesom 1920’erne var en tid, hvor man turde stille spørgsmål ved det etablerede, så gør Cirkusrevyen det i 2023. “Kom nu vær lidt queer” lyder det bl.a. i anden akt. Det er slet ikke så farligt, og det behøver ikke være så svært.

Tankevækkende blev det også med Niels Olsen, der i bløde bossanova-rytmer synger om de fem danske børn, der stadig sidder i en lejr i Syrien. Sangen “Lang tid” fik salen til at kollektivt holde vejret. Overraskende, modigt og forfriskende er det med en Cirkusrevy, der tør at røre ved den dårlige smag i munden, også der hvor det kan gå hen og blive regulær kvalme. Mads Knarreborg er ligeledes ny strålende debutant i Cirkusrevyen. Han leverer en lidt langtrukken, om end stadig on point, Ulla Therkelsen, der tager os igennem tidens toner.

Det er dog i sammenspillet med Bodil Jørgensen, det for alvor løfter sig. I duetten “Med rumklang på” giver de den som stjerneparret fra Radio Viborg i en perfekt Danmarksdemokrat-kernevælger parodi. De kan i øvrigt noget med virkelig at svinge hofterne på den helt rigtige måde, som jeg ville give meget for at se igen.

Jeg håber, Bodil Jørgensen, der i år havde første sæson i Cirkusrevyen, er kommet for at blive, for wow, hvor er hun uovervindelig både som Antivaxer, Irmapige, plejehjemsbeboer og i førnævnte rolle i Radio Viborg-duoen. Hun viste med sin eminente komiske timing og hysterisk morsomme vredesudbrud, at hun er noget af det ypperste, vi har på den danske revyscene. I de sekvenser, hvor hun var bedst, var det som om, hele teltet flød over i begejstring. Sikke et scoop, må hun blive ved i mange sæsoner.

En reference til TV 2-serien ‘Dansegaderoben’, der gav 1970’ernes dansepiger i Cirkusrevyen et historisk genmæle, får vi også med Niels Ellegaard, Niels Olsen og Mads Knarreborg i nummeret “Hvad skal vi?”. Klædt som dådyr i sparsomme tekstiler synger de om de mænd, der i årenes løb har opført sig tvivlsomt, og det virker på mig både som en kærlig og kærkommen kommentar i en ofte polariseret MeToo-debat.

Den aften under bøgeskoven var en pause fra den buldrende verden derude, men den beviste også at Cirkusrevyen er kommet på forkant med tiden. Det er fantastisk når en institution som Cirkusrevyen, formår at gå til tiden med al den kraft og saft den skal have, uden stædigt at hænge fast i nostalgien. For mig, bevidste Cirkusrevyen 2023 at man f.eks. godt kan synge om at være queer i en revy, uden at noget går tabt af den grund.

Hvem: Cirkusrevyen
Hvor: Klampenborg
Hvornår: 11. maj – 27. august 2023
Foto: Henrik Petit