Anmeldelse: Den Gerrige


Af Kira Bach Pedersen

Gerrig, gnier, nærig, fedterøv. Kært barn har som bekendt mange navne. I franske Molières komedie fra 1600-tallet hedder han Harpagon, og er en del mere optaget af de 100.000 franc han har begravet i haven snarere end sine børns ve og vel. Vi kender alle typen, der er nærig med sine penge, for det er aldrig gået af mode. På det grundlag er ’Den Gerrige’ bestemt ikke forældet, men det er i virkeligheden i den overgjorte humor, at den sande skat ligger gemt. Knap 400 år gammel forestilling eller ej – nøj, hvor er det stadig sjovt.

Det er om at spidse ører for ikke at gå glip af det mindste, når dialogen ping-ponger frem og tilbage med fart på, mens den fysiske komik bestemt ikke er til at misse: Eksempelvis når Harpagon bryder rallende sammen og spiller død, da hans elskede formue pludselig er væk.

Der er ingen over og ingen ved siden af, når Karen-Lise Mynster folder sig ud på bedste Scrooge-vis som gnieren Harpagon. Sikke dog en performance at lægge for dagen. I modsætning til Dickens berømte figur, falder Harpagon dog let for smiger, og manipulationen fyger afsted begge veje mellem den gamle rigmand og hans familie såvel som tjenestefolk. Resten af castet fortjener da også stor ros for solidt, klassisk komedie-spil, og skulle man kede sig, hvilket der ikke er stor chance for, er det blot at smide et blik mod Andrea Øst Birkkjær. Som Harpagons datter, Èlise, er hendes ansigtsudtryk i baggrunden guld værd, hver gang hun står på scenen.

Uagtet om det er den lille regnbyge (vi er jo trods alt udenfor på Grønnegårds Teatret) eller et kortvarigt cirkulært plot, der gør den midterste del af forestillingen en anelse til den tunge side, er alt tilgivet og glemt i den latterkrampende finale. Som en kabale går alt pludselig op og alle problemer løses på magisk vis – til Harpagons milde fortrydelse, som ikke ligefrem opnår nogen etik eller moral af at være hovedperson i komedien.

Grønnegårds Teatret har endnu en gang kastet sig over Molière, og hvor er det vellykket. Ikke mindst grundet Karen-Lise Mynsters fuldstændige formidable portrætting af Harpagon, som alle fortjener at se under den danske, åbne sommerhimmel.

Hvem: Grønnegårds Teatret
Hvor: København
Hvornår: 28. juni – 26. aug. 2023
Foto: Bjarne Stæhr