Anmeldelse: Natasja

Natasja blev 32 år og døde på toppen. Hun var et naturligt musiktalent med både lyrik og integritet. Det er nu lidt over 16 år siden, hendes liv sluttede, men vi husker stadig hende og det aftryk, hun satte og stadig sætter den dag i dag. Musikkoncerten er en dedikeret hyldest til hendes musik, men også selve hendes liv. I hovedrollen som Natasja ser vi skiftevis Feven Geles, Cisilia Ismailova og Roberta Hilarius Reichhardt fra de tidlige år med den første musikkontrakt, hendes ulykke på ridebanen og hendes storhedstid kort inden hendes død.

I starten af forestillingen oplever vi Natasja være til en battlerap-konkurrence, hvor Ismailova viser med autoritet i stemmen og lyrikken, hvor velvalgt hun er til rollen. Ismailova er ellers kendt som sangerinde, men igennem hele forestillingen udviser hun en selvsikkerhed, som fra start af blæste publikum bagover. De større numre er de tre kvinder på skift imellem vers, og her viser også Geles, at hun ved, hvordan man er rapper. Ydermere har Geles en særlig naturlighed i spotlyset, både med dans og bevægelse, og får i det hele taget vist, hvor meget hun nyder at være på scenen. Reichhardt er uddannet skuespiller og tager sig derfor tydeligt af de mere skuespilsheftige sekvenser i forestillingen. Her brillerer hun, men undervejs i nogle af sangnumrene kunne hun falde lidt til jorden sammenlignet med Geles og Ismailovas stærke musiske performance.

Ydermere er Pharfar, Caroline Henderson og Trine Appel med til at indramme narrativet om Natasja. Caroline Henderson medvirker til nogle sangnumre og spiller ydermere ridemester i en mere intetsigende del af forestillingen. Trine Appel spiller fire forskellige roller, primært Natasjas mor. Hendes skuespil er ikke til at tage fejl af, men netop dette formåede til tider at skabe en kløft mellem skuespil og musik. Pharfar var derimod et highlight hver gang, han var på scenen. Eksempelvis i en scene, hvor Natasja er endt på hospitalet, og scenen udvikler sig over i nummeret “Cigar” fra Pharfars Bikstok-tider, løftede taget af Operaen.

De fire dansere, og indimellem skuespillere, Luc Boris André Kouadio, Ibrahim Ukash Flensborg Madsen, Oliver G. Zohore Bergstedt og Suad Demirovic, er en fantastisk tilsætning til hver en scene, de er med i. Uden at tage for meget fokus formår de at give utrolig meget energi til både skuespillere og publikum.

En hyldestmusikforestilling er en svær størrelse uanset hvad. Det skal være respektfuldt og stadig underholdende uden at gå på kompromis med artisten, der skal hyldes. Dette lykkes på utroligste vis i en forestilling fuld af kærlighed og respekt. Forestillingen er ikke perfekt på alle leder og kanter, men da nummeret “Gi’ mig Danmark tilbage” gik på som afslutningsnummer, begyndte hele publikumsmassen at rejse sig. Nogle begyndte endda at danse, og alle tog del i et emotionelt og samtidig glædeligt savn af en af Danmarks vigtigste artister. Den fælles følelse, som forestillingen skaber, kræver én vigtig ting: Kærlighed.

Hvem: Lion Musicals i samarbejde med Live Nation
Hvornår: 13. juli – 3. aug. 2023