Anmeldelse: MACBETH IN CONCERT


Af Ditte Simone Jelsbak-Rasmussen

Det danske augustvejr viste endnu engang sin ubarmhjertige side, da premieren på ‘Macbeth In Concert’ grundet rusk og regn i sidste øjeblik blev tvunget indendørs på Kulturværftet i Helsingør. Kronborg Slots udendørs Hamletscenen, der oprindeligt var tiltænkt, må altså vente til en forhåbentlig snarlig genoprejsning i vejret.

Der skal ikke efterlades nogen tvivl om, at det havde været en radikalt anderledes oplevelse at opleve ‘Macbeth in Concert’ under åben himmel. I en forestilling, hvor netop lysprojektioner, lydbillede og ikke mindst Kronborg Slot som kulisse spiller en essentiel rolle i opsætningen, er det enormt ærgerligt, men altså denne gang uundgåeligt.

Det er musikerne i Woods of Birnam Company med den tyske “Babylon Berlin” stjerne Christian Friedel i front, der under Elsinore Shakespeare Festival har opsat forestillingen.

Friedel leverer sammen med de dygtige musikere en kraftfuld sammensmeltning af teater, musik, lys og videoinstallationer. Friedel har både instrueret og fungerer selv i rollen som Macbeth. Den 400 år gamle Shakespeare-tragedie er ganske kort fortalt historien om den skotske general Macbeth, der får forudsagt sin skæbne som Skotlands kommende konge af tre hekse. For at komme skæbnen i forkøbet myrder Macbeth imidlertid den siddende konge og jages herefter af skyld. En skyld der hurtigt går over i en tiltagende paranoia.

Friedel fortolker igennem skiftende sekvenser af sang, monologer og indre rolleskift, den snigende paranoia til perfektion. Den uhyre svære genre det er at bære et drama af den kaliber alene, uden nøglefigurer som fx Lady Macbeth, der oprindeligt også indgår i stykket, formår Friedel på overbevisende vis. I en kraftfuld vekselvirkning mellem Shakespeareske monologer på tysk og sange sunget på engelsk, overbevises jeg om, udelukkende at befinde mig i Macbeths kaotiske selskab.

Ved at lade Macbeths paranoia og indre sammenbrud være det primære omdrejningspunkt i opsætningen har Friedel ønsket at gøre ‘Macbeth in Concert’ til et spørgsmål om, hvad overdrevne politiske ambitioner og konstant stræben efter magt gør ved den menneskelige psyke. Videre har Friedel ønsket at lade opsætningen være en kommentar til vores egen tid, der bestemt har vist sig ikke at være ovre for enerådige diktator-typers skadelige stræben efter magt. Dette efter min opfattelse skarpe greb gør den 400 år gamle Shakespeare-tragedie uhyggeligt aktuel.

Imidlertid virker det ikke til, at lydniveauet er blevet tilpasset til forholdene for en indendørs scene. Det er ærgerligt, at en praktisk foranstaltning som lydniveau kommer i vejen for nogle enormt velspillende musikere, men efter de næsten 2 timer, som forestillingen endte med at snige sig op på, bliver det et lidt stressende irritationsmoment. Dette ændrer imidlertid ikke på, at ‘Macbeth In Concert’ skal opleves for Christian Friedels fremragende fortolkning af bagsiderne ved det menneskelige magtbegær. Dette magtbegær, der endeligt bliver et billede på meget mere end blot en enkelt mands skæbne.

Hvem: Hamletscenen, Woods of Birnam Company under Elsinore Shakespeare festival
Hvor: Helsingør
Hvornår: 9. – 12. aug. 2023
Foto: Bo Nymann