Anmeldelse: Musicalen Margrethe

Af Maja Sofie Sørensen

Premieren på musicalen Margrethe på Det Kongelige Teaters Gamle Scene blev mødt med stor spænding, selvom jeg ikke helt vidste, hvad jeg skulle forvente, for hvordan laver man en musical med en historie om en nulevende dronning?

At skabe en musikalsk fortælling om en nulevende person er en udfordring i sig selv, og flere har stillet spørgsmålstegn ved muligheden for at fange essensen af Dronning Margrethes liv på scenen. Musical-trioen Sune Svanekier, Thomas Høg og Lasse Aagaard har gjort forsøget alligevel, og lad det være sagt med det samme: Musicalen Margrethe formår at levere en underholdende og respektfuld hyldest til Danmarks elskede monark med storslået musik og flere ørehængere.

Fortællingen om Margrethe er, om end stueren, en meget rørende historie om et menneskes liv i fire stadier. Det gælder generelt for alle karaktererne på scenen, at de er gjort meget menneskelige, og det er de jo selvfølgelig også, men det kunstneriske greb med indblikket i deres tanker og følelsesliv gør, at man let kan identificere sig med de dilemmaer, de står i.

Som publikum kan vi sagtens sætte os ind i, når barndommens Margrethe gør sig tanker om, hvad hun vil arbejde med som voksen, eller når den unge Margrethe spekulerer på, hvordan hun skal finde kærligheden. Vi er også følelsesmæssigt med, når den modne Margrethe prøver at balancere (den medfødte) karriere og familielivet, og når den ældre Margrethe ser tilbage på og humoristisk kommenterer livets udfoldelser.

Ulla Henningsen leverer en fremragende præstation som den ældre dronning og formår at bringe rollen både dybde, humor og følsomhed. Emilie Groth imponerer ligeledes som den unge lettere oprørske tronfølger, mens Xenia Lach-Nielsen formår at bringe kernen af den modne Margrethe til live på scenen. Også den kun 14-årige Lily Hanskov Aginsky imponerer som den unge prinsesse Daisy.

På herresiden er der også stærke præstationer. Sebastian Gil Harris og Morten Lützhøft formår begge at fange essensen af prins Henrik på forskellige stadier af hans liv, mens Peter Schrøder ligeledes skaber et dybt portræt af den ældre prins Henrik.

Musicalens store optrin med folkemængder og politikere fungerer godt, og her kommer det store smukt syngende ensemble rigtig til sin ret. Kostumerne og især dronningens ikoniske kjoler er flot genskabt, og de mange stilarter fra de forskellige årtier er bestemt med til at bringe liv til forestillingen.

Med en varighed på næsten 3 timer, bliver især 2. akt lidt langt, så her kunne man godt have skåret lidt ind, men udover dette er musicalen Margrethe en yderst positiv oplevelse, som Mikkel Rønnows Musicals efter spilleperioden på Gamle Scene bringer både til Odense og Aarhus.

Hvem: Mikkel Rønnow Musicals
Hvor: Det Kongelige Teater på Gamle Scene, Odeon i Odense samt Musikhuset Aarhus
Hvornår: København fra 23. juni – 13. aug., Odense fra 17. – 28. aug. samt Aarhus 29. aug. til 10. sep. 2023