Anmeldelse: Den Magiske Maske

Af Louise Marie Mortensen

I Tivolis fortryllende omgivelser opfører Eventyrteatret i denne efterårsferie familieforestillingen ‘Den Magiske Maske’. En skildring af et stykke dansk historie, der i børnehøjde fører os igennem historien om den helt unge Christian den 7. lige efter brylluppet med Caroline Mathilde, og hans udfordringer med både at bevare magten og forstanden. Der dufter af popcorn og efterårssol, da dørene til Glassalen åbner, og forventningsfulde børn, sammen med deres voksne, strømmer ind.

Jeg er af sted med min datter på 8 år, der ligesom de mange andre børn indtager Glassalens smukke rum med beundring og begejstring. De kæmpestore lysekroner der pryder salen matcher eventyrets tema til perfektion og er med til at skabe den helt rette majestætiske stemning. Slikposer knitrer, og børnestemmer sænkes i takt med, at de tunge røde gardiner lukker lyset ude og gør klar til en tur tilbage til det 18. århundrede.

Allerede i åbningsscenen får vi indblik i Christians livlige og ustyrlige personlighed. Igennem hele forestillingen følges han af sine hemmelige venner, Aha, Øv, Uha og Jubi. Venner som kun han kan se. Et genialt påfund er det at skildre Kong Christians skizofreni på denne måde. Jeg er dog i tvivl om, hvorvidt børn ser de fire venner som værende dele af kongens personlighed mere end, de ser dem som fire små spøgelser der troligt følger kongen på hans vej. Om man er barn eller voksen fungerer det dog, og de fire små venner er grund til flere højlydte grin fra alle i salen.

De imponerende farverige kostumer og den fantastiske musik er klart værd at fremhæve. De talentfulde børne- og unge skuespillere danser rundt på scenen med kæmpe kjoler og smukke klædedragter i en gennemført rokokostil, til musik der formår at sætte den helt rigtige stemning i os som publikum. Skuespillet er sublimt og overbevisende og hiver os helt med op på scenen. Jeg kiggede rundt i salen flere gange under forestillingen. Hver gang så jeg en fuldkommen opslugt skare af børn i alle aldre. Sangene er så smukt fremført og bliver siddende i kroppen længe. Vi har i hvert fald sunget videre på dem, siden vi forlod Glassalen.

Forestillingen varer knap 2 timer inklusiv en pause. Pausen kan bruges udenfor, hvor der er små hyggelige aktiviteter som dukketeater og maskebal, der holder stemningen fra 1. akt i live i både børn og voksne. Det hele bliver akkompagneret af Eventyrteatrets velkendte maskot, Karlo Kanin, der dog er lidt bange for masker men til gengæld elsker at tale med alle børnene.

‘Den Magiske Maske’ er et fremragende bud på en hyggelig familieeftermiddag, og at forestillingen afsluttes med en stående applaus fortæller bedre end nogle ord, hvor eminent en forestilling det er. Og det er i den grad velfortjent. Jeg kom selv i Eventyrteatret som barn, og jeg gik i dag med nøjagtig samme følelse i kroppen som dengang. Det er en magisk oplevelse!

Hvem: Eventyrteatret
Hvor: Glassalen i Tivoli, København K.
Hvornår: 13. – 21. oktober 2018