Anmeldelse: Oliver!

I denne efterårsferie opsætter Rearview Teater Lionel Barts musicalversion af den klassiske fortælling om forældreløse Oliver Twist, der må gå så grueligt meget igennem i 1800-tallets fattige London før historien er omme. På Musikteatret Albertslund sidder børn, forældre og bedsteforældre parate, og der knitres med slikposerne i krogene, da det store røde tæppe trækkes fra.

‘Oliver!’ er en forestilling fyldt med klassiske ørehængere, rigeligt med velkoordinerede dansenumre og et stort cast på 50 skuespillere som består af både talentfulde børn og professionelle voksne. Der leveres en solid præstation fra både det voksne og unge cast, hvor det især er inspirerende at se, hvordan de erfarne voksne formår at højne niveauet blandt de unge. Fremhæves bør især Christina Anthony-Collins, der synger eminent som den traumatiserede Nancy, og Peter Secher Schmidt i rollen som den gamle tyv Fagin. Han formår både at lede de unge skuespillere såvel som tyvebanden med sin medrivende sang og humoristiske udbrud.

De mange bikarakterer og sidehistorier resulterer dog i, at vores alle sammens yndlings forældreløse Oliver bliver overset og står tilbage som tilskuer til det store spektakel omkring ham. Karakterens mulighed for at udfolde sig på scenen er lettere begrænset, da en stor del af hans replikker blot består af ”Ja, sir” og ”Nej, sir.”

Musicalen varer knap 3 timer inklusive pause, hvilket simpelthen bliver for langt. Efter første akt, der varer omkring 1,5 time, er man allerede rigeligt mættet af indtryk. Unødvendige sangrepriser og lange sceneskift, hvor ensemblet finder på plads, giver forestillingen et usammenhængende og rodet udtryk. Når der derudover opstår lejlighedsvise lydproblemer og kiks med rekvisitter bærer helhedsindtrykket præg af at være ufuldstændigt. Jeg kunne have ønsket en mere komprimeret udgave af forestillingen fra 1960, da originalens alder mærkes i tempoet, hvor visse numre fremstår unødvendige og resulterer i en noget langtrukken affære.

En stor ros skal gives til castet for at opretholde energiniveau og engagementet igennem den lange forestilling. Det er skønt at se, at der er en masse unge mennesker, som her får mulighed for at udvikle deres talent. I denne familiemusical får du solid underholdning og en god historie, som hele familien kan være med på. Jeg forlader da også teatret med klassikere som ”Mad, pragftulde mad” og ”Tøm en lomme, helst to” på hjernen.

Hvem: Rearview Teater
Hvor: Musikteatret Albertslund
Hvornår: 12. okt. – 24. okt. 2018