Anmeldelse: Erasmus Montanus

Hvis vi kan ændre sproget, kan vi ændre vores bevidsthed… Sådan siger en mand i fine hvide klæder, og vi skal tro ham for han har studeret. Og de som har ordet i deres magt, de har magten. Det tror de i hvert fald, at de har. Desværre kan man også blive så klog, at ingen længere forstår, hvad man siger. Og det kan jo godt gå hen og blive farligt, ligesom det er farligt ikke at turde blive klogere.

Ludvig Holbergs klassiker ‘Erasmus Montanus’ er tilbage på Aarhus Teater, og Christian Lollikes nytænkning og iscenesættelse af det gamle teaterstykke er et glædeligt gensyn. David Gehrt og Ida Grarups scenedesign leder tankerne tilbage på kulisserne i et sort/hvidt dukketeater. Der er en dybde i scenen, som gemmer på hemmeligheder og skuespillere og rekvisitter er ‘flade’ som pap. Undtagen Monsieur Montanus, for han kender sandheden og end ikke visuelle effekter eller traditioner kan stoppe ham.

Emil Prenter spiller bondesønnen Rasmus Berg, der i København forvandler sig til den åndssnobbede og selvfede Erasmus Montanus. Den studerende der bliver til en martyr. En nar, der ligner en anti-helt. Prenter er forførende, forbandet morsom og pisse dygtig. Han vælter rundt på scenen og vi følger hver en bevægelse. Prenter er i følgeskab med eminente skuespillere, der viser os at historien om Montanus kan meget mere end man lige tror. Vi både griner, mister mælet, bliver chokeret og vil gerne have mere.

Det vrimler med latinske vittigheder, der tager tykt pis på tro og traditioner. Store ord bliver til volapyk og vanvittige diskussioner, og verden bliver vendt op og ned. Og fra siden til siden. Intet er som det ser ud til. Da Montanus i sin desperate søgen efter sandhed, vælter ned blandt publikumsrækkerne for at bede om hjælp – alt imens den stakkels Lisbet leg med døden bliver blodigere og blodigere – ja, så er det at vi sidder og får ondt af ham. Tænk at skulle vælge mellem sandheden og kærligheden. Tænk hvis vi ikke kunne få det, som vi ville. Tænk hvis vi skulle opgive det, vi troede på.

Forestillingens dramatiske afslutning var uhyggelig og gruopvækkende. Da Montanus tilsidst kapitulerer og lader sig indrullere i den laveste kulturelle fællesnævner, får vi næsten en dårlig smag i munden. I en tid med værdipolitik, symbolpolitik, populisme og fakenews bliver Lollikes fortolkning af Holbergs værk aktuel… igen. Og ja, det kan umiddelbart lyde lidt sørgeligt, men uanset hvad, så er Lollikes iscenesættelse af ‘Erasmus Montanus’ en af den slags forestillinger, som man ønsker at alle skal se. Det er nemlig ikke meningen, at vi skal sparke nedad. Hvis vi skal blive klogere på verden, så skal vi gå noget mere i teatret.

Hvem: Aarhus Teater                    Hvor: Aarhus
Hvornår: 24. aug. – 24. sep. 2022