Anmeldelse: Sommer i Tyrol

Af Ninette Marie Hemmingsen

Selvom filmen Sommer i Tyrol udkom i 1964, så er det en, jeg er vokset op med, og som jeg har set et utal af gange. Jeg elsker simpelthen den film! Derfor var jeg også spændt på at se repremieren på Rolf Heims opsætning, der efter sigende skulle være en mere gakket version mere i stil med Halløj på Badehotellet end den originale filmklassiker.

Historien er som vi kender den. Det er et komisk kærlighedsdrama der udspiller sig på scenen, hvor Leopold er forelsket i Josepha, som er smålun på charmøren Sülzheimer, der forelsker sig i rivalens datter Clara. Men der er også meget som gør, at opsætningen tydeligt adskiller sig fra filmklassikeren. Opsætningen her har nemlig flere moderne indspark og gør livligt brug af comic relief. Derfor oplever publikum også flere gange enten at sidde og krumme tæer, fordi stuepigen læser op af sin romantiske roman, eller at skraldgrine, fordi Leopold danser til Beyoncé. Dog må jeg indrømme, at der er steder undervejs, hvor det virker bedre end andre, og at det til tider bliver lidt for gakket for mig.

Lydsiden af forestillingen fungerer derimod rigtig fint hele vejen igennem. Der er livemusik, og det er fedt at musikerne er til stede på scenen, så man kan opleve dem spille. Herudover udgør musikken en stor del af den komiske kerne. For det er når Leopold udtrykker sin ulykkelige kærlighed for Josepha med danske pophits, og når Troels Malling som fabrikant Sülzheimer synger sin version af ‘Man kan vel ikke gøre for at man har charme’, at jeg føler mig allerbedst underholdt!

Desværre synes jeg at scenografien er kedelig, og det er ærgerligt at den ikke får skabt et univers, vi kan træde ind i. Dette kan skyldes at forestilling skal på turné rundt i det ganske land, og derfor skal kunne klappes sammen og tages med. Dog tænker jeg, at man var kommet langt med en klat maling på de ellers dødssyge bare trævægge. Hertil må jeg også bekende at jeg synes, at det er synd at skrue frøken Josepha ned i et jakkesæt, da det er med til at understrege hendes meget kølige facon. For selvom Meike Bahnsen spiller rollen godt, så er Rolf Heims version af Josepha alt for kold til min smag.

På denne turné er der skiftet lidt ud i rollelisten. Nu er det Mathias Flint som spiller overkelneren Leopold, hvilket han gør helt udmærket. Iblandt de nye finder vi også Kristine Yde, der leverer en formidabel Clara, og Kristoffer Sass, der som Micki, går ind i alle publikummers hjerter med træsko på.

Alt i alt er Folketeatrets Sommer i Tyrol både for dig, der har let til grin og til dig der nyder gamle danske klassikere, så du kan roligt købe dig en billet.

Hvem: Folketeatret
Hvor: København samt turné