Anmeldelse: Fyrtøjet

Af Ninette Marie Hemmingsen

H. C. Andersens eventyr er udødelige og det gælder i særdeleshed også Fyrtøjet. Det er et rigtigt eventyr med en heks, en lystig soldat og et kongerige og en prinsesse, der skal reddes. Selvfølgelig er det også spækket med eventyrlige og magiske detaljer, som de tre hunde og fyrtøjet selv. Yderligere er det i sig selv en fantastisk fortælling med både morale og humor. Aalborg Teaters gendigtning, scenografi, kostumer og skuespillere formår at levere et helt igennem eventyrligt stykke og en ikke mindst underholdende børneforestilling.

Eventyret begynder dog en kende dystert med slibrige stemmer, der strømmer ud i salen fra alle hjørner, og desværre så er ikke alle børnene i salen klar over, hvad der foregår. Man kan høre forældre, der forsikrer deres børn om, at det ikke er uhyggeligt og at der ikke sker noget. Den lille dreng der sidder lige bag ved mig begynder faktisk at smågræde, og allerede her undrer jeg mig over, at aldersgrænsen er sat til 5 år og ikke lidt højere. Min forundring øges i løbet af forestilling, da flere af de mindre børn falder fra og bliver ukoncentrerede, og derfor begynder at sidde og snakke, eller spise slik og drikke sodavand som deres forældre har medbragt. Hvilket, efter min mening heller ikke hører hjemme i teatret, da det larmer rigtig meget og forstyrrer de andre i salen. Som jo er ærgerligt for dem, som er kommet for at få en god oplevelse og blive draget ind i et andet univers for en stund.

Når det så er sagt, hvis vi hæver aldersgrænsen til omkring 7 år, så går forestillingen rent ind! De fleste børn er begejstrede fra første møde med soldaten der kommer marcherende: én, to! én, to! De er vilde med ham og hans akrobatiske kropssprog hele vejen igennem. De er opslugt og de melder sig på banen, når forestillingen ligger op til, at de skal være aktive.

En anden ting, der fungerer super godt for denne opsætning, er den sparsomme, men alligevel overdådige scenografi samt kostumerne. De eventyrlige og tryllebindende detaljer, her især de tre hunde med øje så store som tekopper, møllehjul og til sidst Rundetårn, tilfører forestillingen en fantastisk stemning og børnene er vilde med det! Sammensat med instruktion af Martin Nyborg har Aalborg Teater formået at gendigte H. C. Andersens dejlige eventyr sådan, at det er en fornøjelse at kigge på, uafhængigt om man er barn, ung eller voksen og derfor helt klart et besøg værd!

Hvem: Aalborg Teater
Hvor: Aalborg
Hvornår: 30. jan. – 23. marts 2019