Anmeldelse: Grænser

Af Ditte Amalie Greve Bichel

Da jeg sætter mig til rette sammen med en lokal folkeskoleklasse, har jeg ingen anelse om, hvad jeg skal forvente. Det er første gang jeg ser en ungdomsforestilling. Jeg betragter scenografien for at lede efter spor på, hvilken rejse vi skal til at påbegynde. Mit blik fanges af en væg, der er bygget op af hvide kasser, og to mikrofoner i forgrunden. Scenografiens nøgenhed afslører intet, men efter bare 15 minutter sidder jeg med en klump i maven og er fanget af den fortælling, der udfolder sig foran mig.

I ‘Grænser’ følger vi venskabet mellem Frederik og Victor. Venneparret omtaler sig selv som Thebab – The bad ass boys. Vi møder Victor, da han netop er flyttet tilbage fra Afrika, hvor hans mor var offer for en traumatisk oplevelse. Drengenes venskab bliver udfordret, for Victor er ikke længere den samme.

Publikum inddrages i et univers, hvor der leges med både visuelle og lydlige elementer, som er med til at gøre forestillingens verden til virkelighed. Det er især genialt den måde, hvorpå skuespillerne med et videokamera og miniaturemodeller viser os den by, som Frederik og Victor er vokset op i. Forestillingens brug af musik, hjertebanken og andre lyde levendegør fortællingen på trods af, at skuespillerne laver åbenlyse karakter- og kostumeskift foran publikum.

Som den nervepirrende historie om venskab, rivalisering og identitet skrider frem, bliver min knude i maven kun større og jeg bliver rørt. Sandra Turell Henningsens nærværende fremstilling af Victor, med naturlighed i både replikfremføring og kropssprog, sender mig direkte tilbage til folkeskoletiden. Desværre bliver jeg ikke helt overbevist af Anders V. Mommes præstation, da det mest af alt minder om en voksens forsøg på at parodiere et barn. Forestillingen formår dog at opretholde sin autenticitet, og tematikker om komplekse venskaber, søgen efter identitet, mobning og bearbejdelsen af traumer blandt unge bliver belyst, uden at der bliver talt ned til publikum.

‘Grænser’ indbyder publikum til en virkelighedstro indsigt i ungdommens uigennemskuelige sind. Mit håb er, at det yngre publikum får mulighed for at bearbejde alle indtryk, da fortællingen om Victor og Frederiks venskab kan bruges som et oplagt springbræt for dialog om svære problemstillinger.

Hvem: Teaterhuset Filuren i samarbejde med Teateriet Apropos
Hvor: Aarhus C
Hvornår: 18 sep. – 5 okt. 2018