Anmeldelse: IN C

Af Ditte Simone Jelsbak-Rasmussen

Den prisbelønnede tyske koreograf Sasha Waltz har koreograferet aftenens forestilling, der også blev åbningen på dette års CPH Stage festival. ‘In C’ er en drømmende pastelfarvet danseforestilling, der selvom den ikke efterlod mig blæst bagover, alligevel var en eftertænksom fin åbning af festivalen.

Over 53 bevægelser improviserer danserne i en koreografi, der bruger hele gulvet og behersker den svære genre der er, at improvisere kontrolleret over en række grundbevægelser. Bevægelser af moderne dans, flyder ubesværet over gulvet og ledsages af danserne, der er klædt i forskellige fine pastelfarver. På fin vis komplimenterer farverne det diverse dansehold.

Den tekniske kunnen er dog ikke lige stærk for alle danserne, hvilket kommer til udtryk ved, at ikke alle formår at lade de improviserede bevægelser virke helt så ubesværede som de dygtigste dansere i gruppen. Det er lidt for forstyrrende for mig, men grundlæggende er jeg dog efterladt med et indtryk af en forestilling, der hænger godt sammen. Den samlede spilletid på en time uden pause er også passende. Forestillingen skulle efter min opfattelse ikke have været meget længere, før det hele kunne blive en anelse for monotont.

Det musikalske bagtæppe udgjorde for mig et personligt højdepunkt. Det er 1960’ernes komponist Terry Rileys minimalistiske værk, der bærer samme navn som forestillingen, der akkompagneres fornemt af ensemblet på scenen. Ved et akkompagnement bestående af bl.a. harpe, cello og violin fungerer den minimalistiske musik som lim på dansernes improviserede bevægelser.

Med ‘In C’ er CPH Stage festival 2023 skudt i gang og det lover godt for de næste ugers teateroplevelser.

Hvem: Sasha Waltz & Guests på CPH Stage
Hvor: København, Det Kongelige Teater