Anmeldelse: Jolly Weltschmerz!

Af Maria Thostrup Jakobsen

”Velkommen, Wilkommen, Welcome”. Jolly Weltschmerz! indvier Riddersalens nye koncept – Kunstnerkabareten Riddersalen – med en boblende energi, som en champagneprop, der springer på scenen. Her må publikum tage drinks med champagne og absint med ind i salen eller købe en sodavand til de yngre generationer, som også var gæster til aftenens kabaret. Jeg synes, at det er dejligt at komme på et mindre teater som Riddersalen, hvor stemningen er imødekommende, uformel og festlig.

Jolly Weltschmerz! er en moderne kabaret, som byder os som publikum velkommen til et musikalsk og festligt spektakel. Musiknumrene er i fokus, og skuespillerne og kapelmesteren leverer al musikken live på scenen. Jeg blev som publikum ført igennem alt fra sangerinden Björks mørke, elektroniske univers til Nephews genkendelige toner og svensk popmusik, der sprudler af liv. Et andet højdepunkt er, at forestillingen er iscenesat utrolig flot. Det er med til at skabe en god variation i showet, at scenografien og lyset hele tiden kan ændres og udnyttes på kreativ vis.

Som navnet Jolly Weltschmerz! antyder, viser forestillingen både den glade og den smertelige side af det liv, som vi moderne, privilegerede mennesker lever. Forestillingen er kontrastfyldt – lydbilledet spænder bredt, forestillingens tekst sammenfletter dansk, tysk og engelsk, og teatret er ej blot til lyst. Jeg har set meget teater, der – ligesom Jolly Weltschmerz! –  ironiserer over kontrasten mellem samfundets præstationskultur og vores dyrkelse af ”mindfulness”. For mig daler forestillingens intensitet og originalitet en smule i de korte tekststykker, som beskriver det pres, der kan hvile på et menneske i 2022. Efter min mening havde Jolly Weltschmerz! været endnu mere tankevækkende, hvis forestillingen hævede blikket fra vores egen navle. Jeg savnede et blik ud i samfundet, som ikke kun ser de mest åbenlyse paradokser. Det ændrer dog ikke ved, at jeg var solidt underholdt fra start til slut.

Kunstnerkabareten Riddersalen er et nyt koncept, som er beskrevet som en beværtning, et teater og et rum for musik, oplæsninger, debatter og arrangementer. Jolly Weltschmerz! slår fornemt tonen an. Det er en forestilling, som har alle ingredienserne til at skabe en forrygende aften – og det havde jeg også!

Hvem: Riddersalen
Hvornår: 12. feb. – 9. april 2022