Anmeldelse: Kannibalen

Er du mørkeræd? Jeg tror, at de fleste mennesker på et tidspunkt har oplevet et ubehag ved at være omgivet af mørke. ‘Kannibalen’ er en forestilling, som ikke er bange for at dvæle ved mørket. Jeg blev som publikum ført ind i en makaber virkelighed, der eksisterede side om side med naboernes fredelige liv i en tysk by. Følelsen af ubehag kom allerede snigende, da forestillingen begyndte, og teatersalen blev henlagt i total mørke. Tiden blev trukket ud. Til sidst blev stilheden brudt af to mandestemmer. I det øjeblik var det min oplevelse, at dialogen hurtigt punkterede intensiteten, der var blevet bygget op i teatersalens mørke. I introduktionen til forestillingen var et udpluk af den indledende dialog, og for mig blev det et antiklimaks allerede at have læst, hvad skuespillerne ville sige.

‘Kannibalen’ kastede lys på relationen mellem to mænd, som mødtes for at forløse hver deres fantasi: den ene vil spises, og den anden vil spise et menneske. Forestillingens emne har en stor chokeffekt, som kun blev forstærket af, at forestillingen var kraftigt inspireret af virkelige hændelser. ‘Kannibalen’ beskriver handlinger, som er enormt voldsomme og rædselsvækkende. Jeg har ikke tidligere oplevet teater, der var så uhyggeligt. Alligevel oplevede jeg forestillingen som mindre voldsom end forventet, fordi hovedfokus var på forholdet mellem de to hovedpersoner. I øjeblikke var forestillingen dog næsten ubærlig at se, fordi skuespillerne udtrykte alle følelser med stor ægthed. Smerten, skuffelsen og ensomheden, som jeg oplevede på scenen, var hjerteskærende.

‘Kannibalen’ afprøver nye grænser i forestillingens visuelle udtryk. En stor del af forestillingen foregik i mørke, og selvom det skærpede sanserne og bidrog til den dunkle stemning, så synes jeg, at teatret var mest interessant, når jeg kunne se karakterernes ansigtsudtryk. På samme vis kunne jeg endnu bedre leve mig ind i fortællingen, når skuespillerne forblev i kontakten til hinanden, og ikke agerede fortællerstemme til publikum. ‘Kannibalen’ var stort set blottet for traditionelle rekvisitter og opbygget scenografi. Skuespillerne løftede forestillingen egenhændigt, og det var imponerende, hvor stor en effekt de kunne skabe i det tomme teaterrum.

Hvem: Det Kongelige Teater og Teater Grob
Hvornår: 27. April – 7. Maj 2022