Af Asbjørn Nielsen
Vesterbro Ungdomsgårds ikoniske plade ‘Kattejammer Rock’ er blevet til en musikteaterforestilling på Teater Vestvolden i Hvidovre. At der skulle gå 42 år fra pladens udgivelse er ikke til at forstå, for idéen virker oplagt. Pladen er fuld af gode kendte sange, og det er også sangene og de to skuespilleres sangpræstationer som bliver teatrets triumfkort. Forestillingens rammehandling af dramatiker Simone Isabel Nørgaard er dog en smule for forudsigelig og tyndbenet, hvilket får flere blandt publikum (en skoleklasse da jeg overværede forestillingen) til at miste koncentrationen. Flere gættede og sagde sågar de næste replikker, førend de blev sagt fra scenen.
I en af nutidens baggårde i en forstad til København og Vesterbro møder vi den unge Vestegns-pige Liva spillet af Cecilie Greiber Alring. Hun opsøges af Leo, en mystisk dreng spillet af Max-Emil Nissen. I sin favn bærer han en flyttekasse, hvori bl.a. Kattejammer Rock-pladen er. Med pladen som kompas åbner de Livas liv op gennem sange som “Her i vores gård”, “Vi går med røde sokker” og “Mikkels dag”.
Alle sange er nyarrangerede i et nutidigt elektronisk lydunivers af Mathias Nielsen, og det fungerer og lyder upåklageligt og giver nyt liv til melodierne. I sangene får skuespillerne skabt vedkommende og til tider yderst sårbare øjeblikke, som giver én lyst til at høre dem fortolke flere af sangene.
Musikken er ikke det eneste som forekommer elektronisk. Teater Vestvolden har i denne forestilling suppleret det almindelige spil på scenen med virtual reality-briller, som publikum parvis skiftes til at have på, når der lyder et “ding”. Idéen er, at vi på denne måde kan komme helt ind i hovedet på forestillingens hovedpersoner, og det lykkes skam. Som publikum lever man sig på denne måde mere ind i den spinkle historie i og med, at det føles som om, at man selv er til stede. Det tager dog fokus fra forestillingen hver gang, brillerne skal i brug, fordi der opstår små pauser.
Da jeg overværede forestillingen endte brillerne desuden med at blive så spændende for flere af tilskuerne, at de let kom til at se for langt frem i de forprogrammerede små film, hvorefter en uro bredte sig. Men teatret skal have point for overhovedet at forsøge sig med at kombinere teateroplevelsen med denne nye teknik – endda så alle publikummer kan kigge med og blive fortrolige med det nye medie.
Hvem: Teater Vestvolden
Hvor: Hvidovre
Hvornår: 8. sep. – 29. sep. 2018
Foto: Karoline Lieberkind