Anmeldelse: Late Night Show


Af Ditte Amalie Greve Bichel

I en kælder på hjørnet af Rådhusstræde i København ligger Posthus Teatret. Det ser ikke ud af meget fra gaden, men da vi træder gennem indgangspartiet, får jeg følelsen af at være rejst tilbage i tiden. På scenen står et elektronisk klaver, en mikrofon, et knagestativ med en høj hat og en buket røde roser. I baggrunden projekteres fuldmånen op på et lærred og følelsen af at befinde sig i en tidskapsel fuldendes, da en mand kommer ind iført en rød velourblæser og butterfly.

Manden med den røde velourblæser er skuespiller Caspar Phillipson. Han har tidligere medvirket i diverse musicalproduktioner herhjemme og er også kendt fra det store lærred, blandt andet for sin rolle som præsident John F Kennedy i filmen ’Jackie’ fra 2016. Men i aften underholder han med sit 25-års jubilæumsshow på Posthus Teatrets intime scene.

Showet, eller varietéen som Phillipson selv kalder det, indeholder humoristiske og morbide sange fra Tom Lehrer og Monty Python, der sættes i en ny og samtidsrelevant kontekst. Han lægger hårdt ud med humoristiske bemærkninger om Corona og sangen ”I got it from Agnes”. Mellem sangene er små tekstbidder, hvor aktuelle emner som den Corona-ramte dagligdag og dansk politik slår tonen an for den næste sang. Intet emne er for sprængfarligt og Phillipson er modig, når han kaster sig ud i at sammenkoble den nylige krise hos Radikale Venstre med sangen ”Alle sømænd er glade for piger”. Den fastlagte form krydres med danske fællessange fra Poul Reichhardt, Otto Brandenburg og John Mogensen undervejs.

Phillipson underholder med nærvær og karisma. Han formår på fornemmeste vis at balancere mellem skarpe politiske observationer og satire, der befinder sig lige på grænsen. Showet er uhøjtideligt, og undervejs lyder der latter fra den lille publikumsskare. Da der ikke er plads til forfærdeligt mange mennesker, kan Phillipson få øjenkontakt med hver enkelt blandt publikum og jeg føler mig derfor inddraget i showet.

’LATE NIGHT SHOW’ er en satirisk og finurlig perle, som dog mest tiltaler den voksne kulturelle elite. Enkelte referencer er i hvert fald svære at forstå, hvis man som publikum ikke holder sig opdateret kultur og politik. Elsker man derimod at højaktuelle emner sættes på spidsen og krydres med musikalske indslag, så er ’LATE NIGHT SHOW’ en time godt givet ud.

Hvem: Caspar Phillipson på Posthus Teatret
Hvor: København
Hvornår: 8. okt. – 20. dec. 2020
Foto: Emil Hjort Blichmann