Anmeldelse: Lyset over Skagen

Ganske vist sidder vi i det nyrenoverende Falkoner Center på Frederiksberg, men på scenen er vi rejst til toppen af Danmark, hvor Skagerrak og Kattegat mødes i ét stort bølgebrus. Musicalen ’Lyset over Skagen’, der oprindeligt havde premiere i 2007, er blevet genopsat og turnerer landet rundt. Med en forestilling der tager udgangspunkt i dansk historie tages vi tilbage til skagensmalernes storhedstid, da de i 1800-tallets Jylland mestrede kunsten i at indfange noget af den smukkeste natur, der er at finde i det danske kongerige.

Ideen kan lyde en anelse tør, men Thomas Høgs manuskript skaber en fin humanisering af et vigtigt kapitel i den danske kunsthistorie. Det største fokus ligger på Marie Krøyer som er fanget i et ægteskab med den yderst talentfulde P.S. Krøyer, og længes efter en større genopdagelse af sig selv. Imens er den alkoholiserede P.S. Krøyer så komplet opslugt af sin egen kreative hverv, at han glemmer at anse sin kone som et individ snarere end blot en bikarakter i hans historie.

Tomas Ambt Kofod spiller som vaneligt overbevisende på velbalanceret dygtighed og charme og med akkurat nok apati til, at publikum ligeligt afskyr og har medlidenhed med hans udødelige kærlighed til sin hustru. Silke Biranell som Marie Krøyer synger smukt og indlevende. Jesper Lundgaard og Nicoline Siff Møller glimrer som Ancher-parret, der historisk ligeledes ligger højt på kunstnerskalaen for skagensmalere.

Så langt så godt, men denne musical kan ikke se sig fri for nogen centrale udfordringer. Forestillingen ender efterhånden op i mentaltræthed, hvor scenerne skifter i en fasttømret rytme fra muntert ensemblenummer til overdrevet følelsesporno, hvor vokal og orkester kæmper om opmærksomheden. Sangene lyder for ens, ensemblets ansigtsmimik bliver lidt for insisterende og lyrikken ender op med at være meningsløs.

Med et par få undtagelser i mente kan ’Lyset over Skagen’ aldrig ramme derinde, hvor det gør helt ondt. Forestillingen vakler under de konstante følelsesindtryk, der stables oven på hinanden og underminerer sig selv. Dertil forekommer den sparsomme humor lidt forældet, mens en sidehistorie om et ungt forelsket skagenpar flyder over i klicheer og meningsløshed.

Jeg kan dog ikke underkende, at musicalen i den grad har sine lyspunkter. Anders Bircow morer publikum som italiensk kok, Joachim Knop slipper afsted med en ellers karakterløs rolle som svensk playboy, og frem for alt er ’Lyset over Skagen’ en musical, som hæderligt legemliggør sin egen genre. Med dette menes, at musikken rent faktisk driver plottet fornuftigt fremad, hvilket mange andre musicals kunne lære noget af. Tak for det og længe leve den danske kulturarv!

Hvem: Danske Musicals
Hvor: Turné i Danmark
Hvornår: 1. aug. – 19. okt. 2019