Anmeldelse: Misantropen

På en trappe med trin der fører op til trækronerne, går en lettere misfornøjet mand rundt og brummer. Under åben himmel går han rundt og er så misfornøjet, at han bobler af både vrede og afsky. Ikke engang hans gode ven kan tale ham til ro. Han har fået nok. Alceste har fået nok af den forfærdelige overfladiske tone og lave moral. Og hvem har ikke det? Hvem vil ikke gerne være tro mod sig selv? Gå den sande og moralske vej.

Det er en oplevelse i sig selv at få lov til at se skyggerne blive lange i selskab med så dygtige skuespillere. Nicolas Bro spiller den menneskefjendske Alceste. Alceste er håbløst forelsket i Célimène, selvom Célimène bobler af overfladiskhed og er virkelig god til at tale dårligt om andre mennesker. Den smukke unge kvinde vil det hele, men Alceste vil have hende for sig selv. Hans kærlighed bliver tragikomisk. Nicolas Bros præstation er afsindig skarp. Voldsomt betagende. Publikum både griner og nikker. For der er noget om snakken og der er noget om det, manden siger.

Aldrig har jeg før oplevet mennesker tale på vers med sådan en naturlighed og charme, at jeg både kan grine og blive bevæget i samme sætning. Det er virkelig imponerende at overvære. Alle replikker bliver til malerier af vokaler og konsonanter. Jeg får lyst til at huske alle sætningerne. Når nogle af dialogerne bliver en lillebitte smule lange og tæppet ikke kan nå rundt om mine skuldre i aftenstuden, kan det godt være lidt svært at holde koncentrationen. Kostumer, Vivaldi og koreografi fungerer til gengæld som prikken over i’et, og de 10 skuespillere er fantastisk gode sammen.

Selvom Moliéres ‘Misantropen’ er skrevet for virkelig mange år siden, kan vi stadig genkende menneskerne. Genkende os selv. Genkende den falske smiger. Vi gør nogle underlige ting, når vi er forelsket. Især når vi er håbløst forelsket. Mennesker er gennemgående mærkelige. Tragikomiske. Mennesker kan både spille dobbeltspil og blive ufattelig jaloux. Faktisk er der nok ikke meget, der har ændret sig siden år 1666. Det er næsten tragisk. I hvert fald tankevækkende. Tag ud under åben himmel og oplev ‘Misantropen’.

Hvem:Grønnegårds Teatret
Hvor: Designmuseum Danmarks have, Kbh. K
Hvornår: 29. juni – 25. august 2018