Anmeldelse: Mit Navn er Greta

Teatrene har endelig slået dørene op igen, og min første tur tilbage blev hos ungdomsscenen Aveny-T til verdens første forestilling om tidens største klimaikon: Greta Thunberg.

“Hvorfor gør de ikke noget?” messer 15-årige Clara ud gennem skærmen om de voksne der lader jorden brænde og ressourcerne opbruges. Selv har hun været til klimastrejke en enkelt gang men hun følte sig dog nødsaget til at købe ny sweater med fra Magasin på vej hjem. Hun tvinges da også til at konfrontere sig selv med sin dobbeltmoralske indstilling og glorificering af et enkelt ikon, her Greta Thunberg, i stedet for det fælles mål og kampen derhen.

Der er fuld fart på retorikken til det unge publikum med challenges, hashtags-bevægelser og statements, og jeg er imponeret over, at det aldrig bliver påtvunget. Teksten fremstår alt i alt som en meget autentisk repræsentation af de klimakæmpende unges tanker og problematikker. Den nyuddannede Karla Løkke leverer en stærk performance af en tour de force som ene kvinde på scenen i rollen som den 15-årige Clara.

Generation Z er gået ind i kampen med krop og sjæl for at vise, at selvom flere af dem endnu ikke har stemmeret, har de en mening, som de vil blive ved med at kæmpe for. Stykket illustrerer et clash af generationer og udstiller hykleriet, når magthaverne i jakkesæt desperat forsøger at finde den mindste fodfejl ved teenageren Greta frem for at fokusere på de egentlige problemer, som kun de kan rykke ved.

Forestillingens praktiske fokus ligger i at være uddannende over for sit unge publikum. Der bringes ikke noget nyt til debatten, hvis man har fulgt med i forvejen, men i stedet indkapsles et sammenkog af problematikken, som præsenteres på et forståeligt niveau. Symbolikken er til at tage og føle på og bliver aldrig kunstnerisk udfordrende. Selv en pludselig dansesekvens med strobelys og heftigt beat er et trick, som er set før.

‘Mit Navn er Greta’ er informerende ungdomsteater, som er helstøbt i sin form og rammer sit publikum med knivskarp præcision. Helhedsopfattelsen har Aveny-T også helt styr på – scenografi, kostumer og program er nemlig genbrugt eller doneret hele vejen rundt.

Hvem: Aveny-T
Hvornår: 6. – 20. maj 2021