Anmeldelse: NAUTILUS

Af Ditte Marie Sax Møller

Det fysiske mimeteater og comedyshow NAUTILUS er en usædvanligt syret og underholdende oplevelse. NAUTILUS er det tredje værk i en ”undervands-trilogi” af den New Zealandske komiker Trygve Wakenshaw. Helt uden rekvisitter og næsten uden ord får den kreative mimekunster skabt et univers af skæve historier og skarpe pointer. En original hjerne har udarbejdet en original produktion, og det er på én gang underholdende og imponerende at betragte en mand med en gummikrop koble scener vi kender fra hverdagen, fra popkultur, fra religion – you name it – og skabe nye, tankevækkende scenarier. Trygve Wakenshaw spiller alle rollerne og alle rekvisitterne helt selv. På 75 minutter når vi at betragte én mand spille alt fra høne, ko, får og fladlus til stewardesse, cowboy, prinsesse og Jesus på korset, og stykket bliver på underlig vis alligevel ret homogen.

Trygve Wakenshaw har helt klart ”funny bones”. Den selvfølgeligt non-verbale og meget fysiske mimekomik giver mindelser om den britiske Rowan Atkinsons klassiske, komiske karakter Mr. Bean, men ikke desto mindre har stykket sin helt egen personlighed, og det er en forfriskende fornyelse af Comedyscenen, som også parodieres til præcision.

Den gakkede præstation bærer ikke forestillingen alene, for, som det allerede er nævnt, kan forestillingen uden ord sætte nye perspektiver på alt fra de klassiske eventyr og bibelske fortællinger til ganske almindelige dagligdagsrutiner og kulturprodukter som tøj, komælk, ansigtsvask og flyrejser.

Nogle scener bliver trukket langt ud, og det fastholder publikum i en afventende og forventningsfuld position. Med Trygve Wakenshaws gode fornemmelse for timing vil det heldigvis ofte ende med en klar forløsning og en rungende latter, men somme tider synes jeg også, at det kan falde lidt til jorden, når en selvskabt lydeffekt eller et sjovt ansigtsudtryk bliver gentaget lige én gang for meget.

Humoren er sin egen, og man skal som publikum være til det. Hvis man deler denne humor, er NAUTILUS en aften med heftig motion for mavemusklerne.
Min latter fyldte også rummet, selvom jeg ikke skraldgrinede hele forestillingen igennem. Alligevel slap mit tilfredse og imponerede smil aldrig mine læber, og Trygve Wakenshaws NAUTILUS får en klar anbefaling og fire store stjerner herfra.

Hvem: Trygve Wakenshaw (NZ)
Hvor: Turné rundt i landet
Hvornår: 1.-16. november 2018