Anmeldelse: Philomenas Stemme


Af Kira Bach Pedersen

Jeg var pokkers nysgerrig for at finde ud af, hvad ’Philomenas Stemme’ var for en størrelse. En operaforestilling rettet mod børn er næppe nogen nem opgave, og der kan være dybt at falde. Derfor var det også med lettelsens suk, at jeg blev bekræftet i, at Zangenbergs Teater har fuldstændig styr på, hvad de laver i den 40 minutter lange børneopera, som giver plads til massere tænketid for børn og voksne.

Vi inviteres ind i hovedet på pigen Philomena, som efter forældrenes skænderier bliver bange og mister sin stemme. Det må siges at være en vedkommende allegori for de fleste af os.

Operaen synges på dansk og trådene samles op med almindelig tale undervejs, så alle kan følge med. Dertil hører tre meget dygtige musikere, som må tilskrives en enorm del af børneoperaens levende udtryk. Der bliver sat massere ord på Philomenas følelser, men også de mange skiftende lag i Steingrimur Rohloffs komposition hjælper til at ramme i hjertekulen.

”Det var da anderledes” udbryder en mor til sin datter i foyeren, da vi træder ud af salen, og det har hun så sandelig ret i, for Philomenas Stemme’ udfordrer sit publikum på nænsomste vis. Alligevel opleves operakonceptet aldrig som forstyrrende men som en naturlig integreret del af fortællingen.

Det er overraskende let at sætte sig tilbage og nyde forestillingen på dens præmisser. Børnene lader da også til at være helt opslugt af det flotte dukkearbejde og Philomenas virkelighedsflugt. At Andrea Pellegrini som Philomena synger, så det skærer i hjertet hos store og små, må siges at være en sejr i sig selv for formatet.

Det er en intens melankolsk oplevelse og følelsesregisteret er fuldt ud aktiveret i det meget intime rum. En simpel hverdagsscene hvor Philomena og hendes forældre sidder over aftensmaden er som taget ud af mange danske hjem – opera eller ej.

Philomenas Stemme’ er mere end seværdig selvom man skal forberede sig på en anderledes oplevelse med knap så mange farver og tjubang som man ellers kunne forvente børneteater. Børn såvel som voksne behøver ingen forudsætninger for at se denne forestilling – så længe man leger med. Det er en unik mulighed for at få en hel særlig scenekunstoplevelse, der hænger ved i lang tid efter man træder ud i Københavns kolde novemberluft.

Hvem: Zangenbergs Teater
Hvor: København K
Hvornår: 15. nov – 1. dec 2019
Foto: Emilia Therese