Anmeldelse: Rygeren

Under corona-lockdown udgav Teater Lux lyddramaet ’Hudsult’, som man kunne lytte til derhjemme i isolationsboblen. Dengang gav jeg 4 stjerner til ’Hudsult’ og roste, at Lux med få midler formåede at skabe en overvejende overbevisende illusion. Med ’Rygeren’ har Teater Lux endnu en gang sat høresansen i front, og det virker med stor succes!

’Rygeren’ har netop fået repremiere som del af årets teaterfestival, CPH stage. Forestillingen foregår i en nær, dystopisk fremtid, hvor den danske regering grundet klimakrisen har pålagt befolkningen at få transplanteret kunstige lunger for at overleve. Rygning er for længst blevet forbudt, og man kan i øvrigt finde al nødvendigt information om situationen på lungetransplantation.dk. Lad os springe lettere elegant henover pandemi-parallellerne. Det vigtige her er, at modsat coronavaccinationer har befolkningen ikke noget valg; de er tvunget til at møde op til den obligatoriske lungetransplantation.

Det er vores hovedperson Paulus dog på ingen måde interesseret i. Som en af de få (eller måske den eneste) rygere tilbage vil han have et par rigtige menneskelunger indopereret, da de er hans eneste mulighed for at fortsætte med at ryge og leve. Til det går han under jorden og drager mod Amazons skove for at finde en passende donor med hjælp fra sin stemmestyrede assistent, Nero, som kan anses som en alternativ fremtids-Siri. Paulus ender dog i lidt af et dilemma…

Vi kommer naturligvis ikke udenom at nævne forestillingens højkonceptuelle princip: ’Rygeren’ foregår i fuldstændig mørke. Her snakker vi ikke den slags mørke, hvor man kan ane skygger og nuancer – nej, der er komplet sort hele vejen igennem. Vi bliver ledt igennem mørket ind i salen og ud igen og ser rent faktisk aldrig det lokale, vi sidder i. Det betyder en unik stemning fra start til slut, hvor man føler sig fuldkommen alene trods de andre publikummeres tilstedeværelse i salen. Det sætter ikke kun høresansen men også andre sanser i gang. Mørket kan hurtigt gå hen og blive et billigt trick, men det gør det ikke. Lydsporet og de to medvirkendes regelmæssige bevægelse holder publikum konstant på tæerne og gør det let at følge med i historien, trods man intet kan se i det sorte lokale.

Tak til Teater Lux for at blive ved med at eksperimentere inden for deres niche, nemlig teater i mørke der aktiverer sanserne. Det skaber en intens og intim teateroplevelse, når Paulus KOL-hoster sig igennem livet og lungejagten.

Det er Martin Ammundsen, der står bag dramaet, mens både Ammundsen og Basse Dam instruerer og medvirker. ’Rygeren’ må give enhver teatergænger blod på tanden for at opleve endnu mere anderledes og alternativt teater på de små danske scener.

Hvem: Teater Lux
Hvornår: 6. – 10. juni 2022