Anmeldelse: Sange ud af evigheden

Af Ninette Marie Hemmingsen

HamletScenen ved Kronborg har i mere end ti år været poetisk åndehul for Shakespeares berømte værker, og det er en sand gave, at få lov til at opleve den store poets virke i så historiske og fortryllende omgivelser. Min oplevelse begynder nemlig allerede udenfor porten. Det er en mørk og tåget aften, og kun det oplyste Kronborg slot viser mig vej hen over voldgraven og videre ind i Kronværksbyen. Det er som at træde ind i et beskyttet univers, hvor resten af verden for en stund, er sat på pause. Og denne følelse er med mig hele aftenen igennem.

Det var min første teaterkoncert, og jeg havde derfor ingen ide om, hvad jeg kunne forvente af genren. Jeg er dog meget begejstret for Shakespeare, og jeg var derfor spændt på at se og høre, hvordan hans sonetter og deres tidsånd ville blive vakt til live.

Og vakt til live det blev de! Vi sidder i Hamletscenens nye Thaliasal, næsten helt oppe under loftet og scenen forestiller en lejlighed og stemningen er derfor meget intim. De dygtige musikere fører os ind i en sanselig oplevelse, hvor der både er plads til lidt grin og en tåre i øjet. Bånd sind og krop drages ind, og man mærker pludseligt sit eget hjerte banke i takt med trommerne, og alt andet forsvinder. Jeg er fuldstændig optaget og betaget af de fem musikere på scenen. Både af hvor enormt dygtige de er til at spille og synge, men også af hvordan de legende let drejer rundt om sig selv, og hinanden på tur i ’lejligheden’, hvor de konstant skifter instrumenter og positioner. Det er som en tågedans og jeg danser med.

Man har taget et udpluk af Shakespeares smukke sonetter og med al respekt for forlægget og den tid de vidner om, har man skabt en rejse, hvorpå vi både møder Shakespeare og os selv. Tue West har gjort et fantastisk stykke arbejde med musikken, og sammen med Emma Fleming, Naja Soulié, Claus Funch og Jonas Viby Sommer gør han Shakespeare levende og nærværende. Hver og en er til stede med krop og sjæl og det kan mærkes i den musik, de frembringer. Den tager os med på en rejse gennem forelskelsen, fortvivlelsen og forløsningen og gør poesien levende.

Det er simpelthen en skam at salen ikke er fyldt op, for det er ren katarsis at opleve så smuk musik, der tager Shakespeares store sonetter og fører dem ud af evigheden og ned til os.

Hvem: Hamletscenen
Hvor: Kronborg, Helsingør