Anmeldelse: Sister Act

Af Ninette Marie Hemmingsen

‘Sister Act’ på Det Ny Teater er lige præcis den guddommelige glimmerfest, som jeg forventede. Den populære spillefilm ‘Halløj i klostret’ fra 1992 har fået en overhaling og spiller nu for første gang som musical i Danmark. Og det skal vi være glade for, jeg er nemlig helt sikker på at vi alle sammen kan tåle mere disco og power-gospel i vores liv!

‘Sister Act’ er en kæmpe feel good oplevelse. Med en lettilgængelig historie, musik der giver dig lyst til at danse med, og noget der måske bedst beskrives som far-humor, er du garanteret at forlade teatret i godt humør og med opløftet sind. Hvem kan ikke lide en god fortælling om gangstere, der får hvad de fortjener, og glade nonner i glimmer!

Jeg og mine medpublikummer var i hvert fald begejstrede, hvilket det stående bifald også bekræftede, da forestillingen var slut. Der blev piftet og hujet af samtlige skuespillere, og det forstår jeg til fulde. For hold da op et stærkt cast! Der skal ikke herske nogen tvivl om, at jeg forguder Julie Steincke i kække roller, og det bliver nærmest ikke mere kækt end Deloris Van Cartier. Julie Steincke leverer attitude og sang i topklasse og mimikken og dansetrinnene sidder lige i skabet. Ligeså gør resten af castet det godt. Henrik Lund får lov at shine i rollen som den sky politibetjent, der er lun på Deloris. Al Agami giver os en grusom gangster og hans tre håndlangere får salen til at hyle af grin med deres indbildske playboytalenter.

‘Sister Act’ er et overflødighedshorn af dygtige sangere og især sangerinder. Marianne Mortensen, som spiller klostrets abbedisse, rammer os med sine højtidelige og kirkelige toner. Anne Herdorf og Mira Balloli som henholdsvis søster Mary Patrick, og søster Mary Robert giver den gas og præsterer toner, som vi ikke troede var mulige. Det er imponerede!

Endnu engang må jeg tage hatten af for oversætter Kenneth Thordal, der på fineste vis har forvandlet Glenn Slaters tekster til medrivende danske sange. Det kreative team har i det hele taget stablet en meget smuk musical på benene. Jeg var vild med scenografien! Klostrets søjlegange mikset med diskokugler en masse, det var så fedt. Kæmpe cadeau til Simon Wells og David Howe.

‘Sister Act’ er en skøn og morsom musical, som har noget alle kan være med på. Det Ny Teaters opsætning er som altid flot og gennemført, så der er ingen tvivl om at du får en god aften. Køb en billet, du vil ikke fortryde det.

Hvem: Det Ny Teater
Hvornår: 21. sep. – 26. nov. 2023