Anmeldelse: Wallmans Dinnerparty CAKE

Af Ditte Simone Jelsbak-Rasmussen

Cirkusbygningens smukke gamle runde kuppel, danner rammen om 2023’s Wallmans Dinnerparty ‘CAKE’. I år var temaet Miami natteklub à la 1980’erne og 90’erne, tilsat nogle momenter, jeg ikke er helt sikker på, hvor passede ind i tematikken.

Wallmans Dinnerparty er ikke blege for en skamfri dyrkelse af konfetti, lummerhed og et sceneshow, der i hele sin æstetik er så overstimulerende, at man skal holde tungen lige i munden for at følge med. Professionalismen er dog ikke til at tage fejl af. Alt kører på skinner, og bandet spiller upåklageligt, selvom ikke alle sangere rammer plet hver gang. Det særlige ved Wallmans Dinnerparty er, at man udover sceneshowet også indtager en 4-retters middag undervejs i showet.

Vi er på den henholdsvis vegetariske menu og veganske menu, og det er der fuldstændig styr på fra serveringsholdets side. Det er i øvrigt også særligt for Wallmanns Dinnerparty, at serveringsholdet også er artister på scenen, når de altså ikke lige serverer suppe og rodfrugtsanretninger. Det fungerer enormt gnidningsfrit og er i sig selv imponerende.

Akrobaterne fortjener også at blive nævnt, da de bød på nogle af aftenens mere eftertænksomme øjeblikke. Ukrainske Dmitriy Karpenko og søskendeparret Duo Vilja, bestående af Jenny og Sara Haglund, bidrog med imponerende akrobatik til nogle mere bløde rytmer, der for en kort stund fik lagt en tiltrængt dæmper på det ellers meget energiske univers.

Aftenens første afdeling, med en hyldest til George Michael, blev for mig et personligt højdepunkt. Også selvom sangerne ikke alle sammen synger lige rent, så passede den hyper 80’er poppede del af George Michael, med fortolkninger af ”Wake me up before you go go” og ”Faith,” godt ind i Miami-æstetikken.

For mig var den del af showet, der holdt sig til storylinen med tropisk natklub à la 80’er og 90’er, afgjort bedst. Af årsager jeg ikke forstår, valgte man at afvige fra storylinen i en række sekvenser, der desværre mudrede det hele lidt for mig.

Hvad skulle vi f.eks. med indslaget ”Killing Megan Moore”? Her var natklub skiftet ud med creepy telttur i en skov, der kort efter udviklede sig til, at Megan Moore blev jagtet rundt på scenen, tilmed af en spøgelsesfigur med kniv, i en bizar ”Scream” møder ”Psycho” situation. Selvom det ikke er påkrævet at holde sig strengt inde for et tema, er en rød tråd for det meste godt. For mig manglede den altså her lidt.

Ude på gaden, imens musikken fra afterpartyet pumper, har jeg det, som om jeg i de sidste par timer har været sat uden for tid og rum. Wallmans Dinnerparty ‘CAKE’ fik med sin Miami-æstetik mig alligevel til at glemme verden udenfor lidt, selvom den røde tråd godt kunne have været tydeligere. Wallmans Dinnerparty er bestemt en oplevelse værd, og noget du næppe vil glemme.

Hvem: Wallmans Dinnerparty
Hvor: Cirkusbygningen, København
Hvornår: 20. sep. 2023 – juni 2024