Anmeldelse: Den Stundesløse

Den som aldrig har tid til at lave ingenting, har faktisk aldrig tid til noget. Aftenens forestillingen er et studie i afbrydelsernes kunst. Det er et spil mellem mennesker, hvor alle kneb gælder og præmien er kærlighed. Aktørerne danser rundt mellem grønne mapper og bunkevis af vigtige papirer. Op og ned af trapper, ud og ind af døre og gennem hele følelsesregisteret. Scenografien er fuld af døre og vinduer. Bagscenen er stor og grøn; en farve der ofte associeres med håb, men det lader ikke til, at der er håb for den stakkels stundesløse forretningsmand.

‘Den Stundesløse’ er en komedie helt tilbage fra 1700-tallet og skrevet af Ludvig Holberg. Det er en af de slags historier, hvor den kloge narrer den mindre kloge… Eller rettere; den rolige sekretær narrer den rastløse chef, hvorefter han bliver drevet til vanvid. Den fjerde væg bliver brudt og sekretæren Pernille, som bliver spillet af den dygtige Christine Gjerulff, fungerer som en slags facilitator for fortællingen. Hun er en kvinde med en plan, men hun skal bruge Oldfux. Spillets joker. Manden med de tusinde ansigter og talenter, der gerne stiller op, når nøden er størst. Oldfux spilles af Claus Riis Østergaard, der charmerer sig ind på publikum og får lattermusklerne på overarbejde. Han er naturligvis akkompagneret af teatrets fantastiske ensemble. Benjamin Kitter spiller den stundesløse Hr. Vielgeschrei, som har så meget i hovedet, at hans hjerne er ved at brænde sammen. Han er rastløs, hvileløs, overbelastet, stresset og travl og selvom han hele tiden arbejder, så er det svært at gennemskue, hvad han egentlig får udrettet.

Alle har travlt. Nogen har så travlt at de blive syge. Andre opdager det ikke engang. Og så er der dem, der har for travlt til at stoppe og overveje om, det er det hele værd. Der findes også dem, som går rundt og snyder sig selv. I sidste akt træder Vielgeschreis bror ind på scenen, som en slags fortidens svar på Svend Brinkmann og beretter at; “…sig til dig selv, at der ikke er noget der skal gøres.”. Som publikum sidder jeg og håber på, at Leander og Leonora får hinanden. Jeg griner af vanviddet, og bliver forskrækket til slut.

‘Den Stundesløse’ er bearbejdet af Thor Bjørn Krebs og iscenesat af Kamilla Bach Mortensen. Holbergs komedie er proppet med henvisninger til nutidens problematikker og vanvid. Og det er dejligt forfriskende, for de sidder lige i skabet. Det kan godt være, at der ikke er noget du skal. Men jeg vil på det kraftigste anbefale, at du tager ind og oplever ‘Den Stundesløse’. Du burde i hvert fald ikke have så travlt, at du ikke har tid til at gå i teatret.

Hvem: Odense Teater
Hvor: Odense C
Hvornår: 2. feb. – 11. marts 2023