Anmeldelse: Typisk Jonatan Spang

På scenens bagtæppe står der TYPISK med versaler. Nær scenekanten står et mikrofonstativ og salen ulmer af spænding. Alle ved hvem han er og dem der ikke gør, har i så fald levet under en sten det meste af deres liv. Ventemusikken fader ud, lyset dæmpes og aftenens rockstjerne træder ind på scenen. Publikum jubler og klapper allerede inden han fortæller vittigheder. Det er som om hele salen sidder og glæder sig til at skrige af grin. I aften er det årets komiker der har ordet.

Jonatan Spang er sjov. Virkelig sjov. Og talentfuld – ingen tvivl om det. Jeg tror faktisk ikke, der er noget han ikke kan. Det er befriende at der bliver gjort grin med verdenssituationen og politik. Det fungerer virkelig godt, når han tager pis på det, som andre tager dybt alvorligt. Emner som køn, MeToo, krænkelser og klimakrise er også oppe og vende og der bliver ikke lagt fingre imellem. Der bliver spillet med åbne kort under hele forestillingen.

Spang har publikum i sin hule hånd hele vejen igennem. Vittighederne laver omveje, genveje og smutveje, men Spang afslutter forestillingen virkelig komisk. Spang er imminent når han laver karakterer og stemmer og især historierne om de gode gamle dage tager kegler. Han går lige til stregen og som publikum sidder man næsten lidt og håber at han overskrider den.

Det kan godt være at det bare var mig, der lige skulle varme mine lattermuskler op, men der gik noget tid før jeg synes at vittighederne rigtig tog kegler. Jeg har stadig ikke helt luret, hvorfor showet hedder ’TYPISK’, eller hvorfor det tordner hver gang barndomsskurken Kevin bliver nævnt. Det er sjovt, men jeg har bare lidt svært ved helt at gennemskue meningen med det.

Aftenens højdepunkt var, som det også er til koncerter, de gode gamle hits. Som ekstranummer beder Spang publikum om at nævne en af deres favorit Spang-vittigheder og alle råber ivrigt i munden på hinanden. På imponerende vis fyrer han tre gamle vittigheder fra bagkataloget til publikums begejstring. Det er en fryd at høre nogle af the golden oldies.  Det beviser bare at der sgu nok ikke er noget Spang ikke kan.

Hvis du ikke helt kan overskue al alvoren eller har brug for en pause fra en af de mange kriser, så tag ind og varm dine lattermuskler. Spang påpeger i starten af showet at man som rockstjerne, i modsætning til komikere, bare kan spille sine hits og at det ville være lettere. Ingen tvivl om at Spang også sagtens kunne slippe afsted med at fortælle gamle vittigheder for de holder altså stadig.

Hvem: Jonatan Spang
Hvor: Turné rundt i landet
Hvornår: 22. aug. – 13. dec. 2019