Anmeldelse: Vi betaler ikke!

“Vil du proppe alvor ned i halsen på en mand, skal du først få ham til at åbne munden af grin.” Sådan udtalte den italienske selvproklamerede gøgler Dario Fo. I 1974 skrev Dario Fo sammen med Franca Rame det satiriske og samfundskritiske skuespil, ‘Sotto Paga! Non Si Paga!’, som Joy-Maria Frederiksen vellykket har iscenesat i forestillingen ‘Vi betaler ikke!’ på Nørrebro Teater. I 2023 er den absurde komedie om stigende dagligvarepriser og økonomisk ulighed fortsat både ubehagelig relevant og forrygende morsom. Det er derfor et utrolig velvalgt stykke til sæsonens program, og Nørrebro Teater skaber med forestillingen et frirum, hvor publikum sammen kan grine og græmmes over tidens kriser.

Der er tomt i køleskabet hos ægteparret Anette (Lone Rødbroe) og Michael (Thomas Mørk), og de er tilmed langt bagud med huslejen. Det ser ret håbløst ud, indtil Anette pludselig befinder sig midt i en revolution i det lokale supermarked. Her vil forbrugerne ‘befri’ dagligvarerne i protest mod de stigende priser. Anette slipper derfra med fyldte indkøbsposer. Hun betaler ikke. Desværre er det ikke nødvendigvis lykken at komme hjem med tyvekoster, når ens ægtemand er en stolt og lovlydig lønmodtager. Snart er også naboerne Bjørn (Asbjørn Krogh Nissen) og Mia (Anne Laybourn) viklet ind i den absurde sammensværgelse mod politiet (Michael Becker Hilgart).

‘Vi betaler ikke!’ leger med grænsen mellem det absurde og realistiske. Forestillingens handling er som en snebold, der ruller og ikke kan stoppes igen. Det går over stok og sten, og replikkerne flyver gennem luften. Det er særligt de modsætningsfyldte personligheder, der bidrager til komikken, og de skøre, irrationelle valg, som karaktererne tager på stribe. Alle skuespillerne formår at bringe det mest morsomme frem i deres karakterer. Det er bestemt ikke kedeligt, og det føltes som om, at forestillingens pause kom hurtigere end ventet. I pausen kunne publikum selv bestemme prisen på drikkevarer og snacks i teatrets bar. Det er en sjov gimmick og højst uvant at få den magt som forbruger.

Jeg var godt underholdt fra start til slut, og samtidig følte jeg ikke, at forestillingens alvorlige budskab blev proppet ned over os publikummer. Faktisk var jeg undervejs så optaget af at følge med i den hæsblæsende og underholdende handling, at budskabet først nåede at bundfælde sig hen mod slutningen. En varm anbefaling herfra.

Hvem: Nørrebro Teater
Hvornår: 23. sep. – 28. okt. 2023