Anmeldelse: SKY66EN

70% A.I. (Artificial Intelligence). 30% menneske. Det er introduktionen til den metahumane, hyperteknologiske, og ikke mindst improvisatoriske variant af H.C. Andersens novelle Skyggen. Michael Fock, manuskriptforfatter og instruktør, understreger allerede inden forestillingens start, at når man anvender en volatil eksistens som en A.I. kan meget potentielt gå galt. Især når denne eksistens får lov at spille hovedrollen.

Forestillingen starter med en robotisk stemme, der læser introen i Skyggen op i den mest fremmedgørende stemme som muligt. Louise Kirsten Skov kommer til syne, og publikum bliver konfronteret med nutidens skygge, vores digitale persona. Dette sker igennem Skovs selvundersøgelse med A.I.ens hjælp. Ud fra en facebook-profil bliver hendes personlighedstræk analyseret af Sh4dow, navnet på den anvendte A.I. Allerede her begynder jeg at undres omkring, hvor meget af selve stykket, der i virkeligheden er improvisation, og dermed en A.I. der helt og aldeles får frit spil.

Med denne undersøgelse som udgangspunkt skal både Skov og publikum involveres i et interaktivt eksperiment i seks dele. Eksempelvis bliver publikum bedt om, i en af de første situationer jeg har oplevet i teater, at tage deres telefon frem. Ved hjælp af vores telefoner bliver vi hver især bedt om, at tilgå en side og dertil føje både brugernavn og billede. Efter dette begynder en skjult personlighedstest med spørgsmål som ”Are you most tidy/untidy”, hvor vi som publikummer, uden vores viden, efterhånden blev elimineret afhængig af, om vores svar var ”normale” eller ej. Til sidst blev tre medlemmer fremhævet og det var dem, der havde svaret mest “normalt”, eller måske mere præcist efter Sh4dows forventning.

Ideer som denne, interaktionen inkluderet, understreger originaliteten ved det eksperiment, som forestillingen Sky66en i virkeligheden er. På et tidspunkt bliver publikum bedt om at tage 3D-briller på, og også dette er en oplevelse jeg aldrig har oplevet i teatersammenhæng. Både Sh4dow og scenens omgivelser er skabt i fuldstændigt 3D, og tilmed i en grad jeg aldrig har oplevet magen til. Dette formår både at skabe en utrolig underfundig, æstetisk og forstyrrende oplevelse. Alt sammen i en skræmmende automatisk og teknologisk indpakning.

Sky66en er en meget særlig oplevelse. Jeg blev både fascineret og skræmt undervejs af teknologiens kunnen. Alligevel kunne jeg ikke slippe følelsen af, at mange af de umiddelbare scener var for indstuderet. Når Sh4dow for eksempel påstår, at Skov lyver om, at have været forelsket virkede omstændighederne en grad for perfekte. Måske var dette et produkt af en vellykket aften. Men det ved Sh4dow nok bedst.

Hvem: Aveny-T
Hvornår: 23. feb. – 4. marts 2023