Anmeldelse: Frihed

Af Carl Sørensen

Lyset falmer langsomt, mens at 26 unge i jakkesæt danner en menneskeklump. Igennem 3 måneders workshop har de skabt en forestilling om begrebet frihed. Et begreb der er blevet til et langt mere personligt spørgsmål for den nuværende generation. Denne undren er formuleret igennem en danseforestilling af høj kaliber.

Dansekoreografien er ofte i kanon, hvor den ene del af salen danser på en måde og omvendt. Dette gøres i stadigt samspil mellem de unge artister. Undervejs høres personlige anekdoter om unge i konflikt med krop, sind og samfund. En stemme fortæller om vedkommendes usikkerhed over egen krop. Disse refleksioner formuleres som en ufrihed i egen krop. En anden fortæller om gentagne angstanfald, og hvordan dette føles restriktivt. Disse fortællinger formår at spille sammen med koreografien. Narrativer om afvisning, skam og frustration er tydeliggjort igennem de unges kropslige sprog. Men heldigvis synes der også at være eksempler på frihed. Som når en af artisterne folder et brev til en papirbåd med vinger, og giver dette symbol på frihed videre til en anden. Denne løber og danser med en uskyldig lykke, som konstant er at se undervejs i forestillingen. Artisten bliver flere gange løftet op i luften, og bliver i sig selv et symbol på dyden frihed.

Nær slutningen af forestillingen kunne den smilende stolthed over den modige performance ses på de 26’s ansigter. Nogle af deltagerne var før projektet uden erfaring inden for dans, sang og performance. Jeg er selv uden den store erfaring og viden inden for dans, men umiddelbart var performansen overbevisende fremført.

Jeg sad dog nogle gange og undrede mig over behandlingen af emnet. For et stykke om frihed var det en fortolkning, der fokuserede på det modsatte. Og samtidig var det til tider foruroligende fortællinger. Fortællinger der både skaber bekymring for de unges stigende stressdiagnoser og lignende, men også en bekymring omkring hvem der dog hjælper dem. Jeg tror med rimelig sikkerhed at Projekt Dansedrømmes sociale fokus har hjulpet netop disse unge. Jeg håber virkelig, at der kun kommer flere initiativer som dette. Forhåbentlig er projekter som dette med til at skabe mere af den fordømte frihed.

Hvem: Balcon i samarbejde med Det Kongelige Teater
Hvor: København K, Skuespilhuset
Hvornår: 5. – 7. august 2021