Anmeldelse: Ikke Noget Pis

Manden er sportsstjerne. Han er stærk. Han er viking. Han er verdens bedste far. Han er kærlig. Han er perfekt. Manden er voldelig. Han er tarvelig. Han er patetisk. Han er dæmonisk. Han er ekskluderende. Han er ond. Manden er alle disse ting, og alt det imellem. Mærkatet mand er blevet et catch-all begreb for alle disse beskrivelser og mere til. Disse beskrivelser er både rigtige og upræcise. For er manden i virkeligheden ikke et paradox? Så meget mere og så meget mindre end det manden påstår?

I forestillingen ‘Ikke Noget Pis’ præsenteres vi kort for skuespillerne Henrik Prip, Janus Nabil Bakrawi, Rasmus Botoft, Peter Oliver Hansen og Lars Mikkelsen. Mændene er i midtvejskrise. Mikkelsen har fået angst. Hansen tror han bliver 100. Bakrawi kæmper med alkoholisme. Botoft er blevet økofascist. Og Prip er blevet sprog-inklusiv. Alt det og meget mere er nogle af de tanker, oplevelser og drømme mændene kæmper for og imod. Skuespillerne opererer individuelt i 5-minutters sekvenser i ofte monologisk interageren, hvorefter den næste overtager spotlightet. Dette gør at forestillingen rammer både humor, fadæser, sorg og vrede, det at være løbet over ende, det at nægte at storhedstiden er forbi og meget mere, mens den røde tråd stadig er intakt. Særligt Prip brillerer konstant, eksempelvis da han i stor harme forsøger at bekæmpe non-inklusivt sprog. Sidemand hedder nu ”Splurf”, og formand hedder nu ”Valm” i et forsøg på at gøre selve mandens eksistens mere inkluderende.

Der er så mange enkeltsekvenser i løbet af forestillingen, som alle sætter fokus på mandens styrker og skrøbeligheder i et humoristisk og ærligt lys. Skuespillerne har selvfølgelig fokus på det humoristiske element i disse problematikker, men det formår at være så ærligt, at jeg flere gange sad paf tilbage til trods for salens ellers højlydte grin. For manden kan man grine af. Manden kan man grine med. Og selvom man også kan være uenig med ham, kan man også ofte få ondt af ham. Og med disse fem får man en særlig og hudløs præsentation af alt det, som manden indebærer.

Hvornår: 22. april – 4. juni 2023