Anmeldelse: Maskerade


Af Carl Sørensen

Jeg sætter mig på en af bænkene ude i Odd Fellow Palæets have. En mystisk konstruktion fylder scenen, men min opmærksomhed stjæles hurtigt af en musikant med elguitar. Skuespillerne er alle klædt på som var det 1700-tallet, men Holbergs manuskript formår at føles nutidigt til trods for, at vi befinder os blandt adelen. Jeronimus, spillet af Morten Surballe, har arrangeret et ægteskab for sin søn Leander, spillet af Lukas Toya, som skal giftes med en rig enkefrues datter. Leander vil dog hellere på maskeraden, en fest der fungerer som nutidens natklubber. Her møder han ubevidst sin kommende brud, som han straks bliver forelsket i, og han nægter derfor at gifte sig bort til en kvinde, han ikke kender.

Holbergs komedie formår stadig at slå op ad. Latterliggørelse af adelen er måske ikke så dristigt længere, men på kort tid kan problemstillingerne og provokationerne oversættes til nutiden med et lille drys fantasi. ”Du” og ”Dig” hedder ”De” og ”Jer”, men udover det formår maskerade at understrege sin relevans og tidløshed ved gang på gang at skabe grin og humor. Samtidig er skuespillet i top, med en indlevelse og overdrivelse som passer komedieformatet strålende.

Et 100 minutters stykke der i det store hele handler om en frustrerende misforståelse, er stadig lige så sjovt og sandfærdigt som jeg formoder det var tilbage i 1724. En underfundig undersøgelse af ungdom og alderdom, og kærlighedens fornuft og idioti, om hvide løgne og sorte sandheder. Men alt dette ville falde til jorden, hvis det ikke var for det geniale ensemble af skuespillere, særligt Patrick Baurichter i rollen som Henrik, Leanders tjener og ven, ydede sekvenser med vanvidstysk og opførte en mindre komedie i 3 sekvenser, som alt sammen blev belønnet med klapsalver af publikum. Holbergs tidløse provokationer holder stadig næsten 300 år senere. Men det holder primært grundet den gennemarbejdede opsætning, som Grønnegård har leveret.

Hvem: Grønnegårds Teatret
Hvor: København K
Hvornår: 29. juni – 27. august 2022
Foto: Bjarne Stæhr