Anmeldelse: Richard ll

Olaf Johannesen træder ud foran scenetæppet. Forestillingen er ikke rigtig gået i gang, men Johannesen er fra start trådt ind i rollen som den overfladiske og magtliderlige konge, der åbenlyst i virkeligheden ikke har lyst til at bestemme. Han omgives af otte andre skuespillere i roller som diverse hertuger, biskopper og lignende. Disse skuespillere tæller Mikkel Arndt, Alvin Olid Bursøe, Peder Holm Johansen, Zaki Nobel, Tom Jensen, Nicolaj Kopernicus og Andreas Jebro.

Richard II har frarøvet Henry Bolingbroke sit hertugdømme og rigdom og forvist ham fra kongeriget i endnu en ikke-overvejet beslutning. Dette forårsager, at Bolingbroke igangsætter et kup mod tronen, og mange af de jarler og hertuger, der har svoret Richard II troskab, forråder ham. En konge, som hverken er dygtig til at være konge, og måske ikke engang ønsker at være det, bliver forrådt til fordel for en, der måske ønsker magten for meget.

Richard II er et af William Shakespeares mange teaterstykker, men ikke et af de mest kendte. Den velkendte og ofte digteriske dialog skinner igennem selv på dansk og formår at forlænge et relativt kort plot til over to timer, på godt og ondt. Selve opsætningen er til tider en hyldest til det klassiske, men har også sekvenser af satirisk karakter. Disse er egentlig utrolig velfungerende i en Shakespeare-opsætning, men jo mere den satiriske dimension fik fokus, jo mere kunne netop denne føles som en gimmick. Som når Kopernicus skal ”lip-synche” til en sopranstemme, kan dette forårsage små grin, men disse døde ofte hen, jo længere den sekvens stod på. Kopernicus var ofte også en komisk pause i det seriøse, og dette tog til tider overhånd, især når disse sekvenser fandt sted efter en monolog fra Johannesen.

De dele af forestillingen, hvor Olaf Johannesen ikke var på scenen står ikke nær så klart, som når han var på scenen. Johannesens skuespil er en af de største, hvis ikke den største skuespilpræstation, jeg har set dette år. I karakterens storhed og fald formår han ikke blot at give karakteren, men selve forestillingen en dimension, der rækker ud over scenen. En performance, som du bare bør opleve på egen krop.

Hvornår: 15. sep. – 29. okt. 2023