Anmeldelse: SEX

Et tilmalet glaspanel og en overdimensioneret madras. Dette er det eneste der udgør scenen i forestillingen ”Sex”. Vi møder Cathrine, oftest kaldet Cat – Spillet af Clara Dessau – liggende i sin seng, overtaget af seksuel ophidselse, indtil hun ved brug af sin dyne næsten når orgasme. Men kun næsten. Hendes kæreste Maya, spillet af Hanin Georgis, klager søvndysset over hendes ”snorken”, og magien er med det samme forsvundet. Parret har et forhold med kærlighed og intimitet, men det seksuelle aspekt mangler, da Maya ikke rigtig har lyst til sex. Og dette driver den primære problematik, både for Cat og selve forestillingen.

Både problemerne og det utvetydige følelsesaspekt i netop ømtålelige emner som sex, formår at blive portrætteret overbevisende, særligt af Cats veninde Nanna,  spillet af Nanna Eide. Desværre er der enten er skåret for meget af plottet eller karaktererne, til at disse rigtig får den dybde, som de gerne skal have. Nina Rask spiller karakteren Selma, som til tider flakker frem og tilbage sin målsætning, hvor Selma i starten af forestillingen stolt og tilfreds fortæller om sit tidligere polyamorøse forhold, men senere hen er dette en direkte modsætning til den relation, hun ønsker til Cat.

Denne mangel på sammenhængskraft er desværre ret gennemgående for meget af forestillingen. Nanna er nok er den eneste karakter publikum fortsat kan forholde sig til. En kommentar omkring Cats åbenbart alkoholiserede far smides henkastet mod Cat til trods for, der på intet tidspunkt er understreget at hun rummer denne skrøbelighed. Cats afslutningsscene med at overdænge sig selv med slim, virkede tyvstjålet fra Jeannett Albeck og Gunilla Linds seneste forestilling, bare uden en reel betydning og sammenhæng

Skuespillet karaktererne imellem fejler dog intet, hvor særligt Maya og Cat både får en til at grine og relatere i et og samme sekund. Maya er blevet til en forståelig karakter igennem meget af stykket – til trods for vi ikke rigtig får sat ord på hendes forbehold over for det seksuelle – men hun er ofte en reel modsætning til både Cat og Selma.

Forestillingen og konceptet er interessant og skrøbeligt, men jeg kunne aldrig slippe en følelse af, at det blev behandlet overfladisk til fordel for grin og akavede kommentarer. ‘Sex’ sætter ord og handlinger på almengyldige usikkerheder, som ofte er så tabubelagt, at de aldrig bliver en samtale, men netop denne tabufornemmelse emmer igennem hele stykket, som forårsager en vis tvivl i, hvad formålet egentlig var.

Hvem: Aveny-T
Hvornår: 15. nov. – 10. dec. 2022