Anmeldelse: Stamina

Astrid Pauline Schmidt står og støvsuger scenen iført en kæmpe pels, mens publikum finder plads. Jeg får sat mig til rette, og er spændt på, hvordan begrebet stamina bliver vinklet i en performance, der kalder sig fysisk teater. Kasper Buus kommer kort efter, også iført pels, ind på scenen, og en kamp om at placere tykke tæpper begynder. Schmidt får hurtigt smidt sit tæppe over på Buus side af scenen, men modtager øjeblikkeligt Buus pels kastet i armene på hende, hvorefter tæppet bliver smidt tilbage på hendes side.

Scener som dette er ganske fine, og begge aktører laver en imponerende performance i kropskontrol. Men samtidig sidder jeg tilbage og frustreres over længden på sekvenser som disse. Når symbolikken er sunket ind, fortsættes disse scener i 5 minutter mere som minimum, indtil at trætheden og irritationen sætter ind. Dette er en skam, særligt over for Schmidt og Buus, som i kraft af deres kroppes kunnen leverer et til tider levende værk, som hylder menneskekroppen. De to performere smelter til tider sammen, men fantasmen ved dette ødelægges hurtigt, når de for eksempel i et kvarter klasker forskellige kropsdele op af hinanden. Symbolikken er tydelig efter et minut, og humoren i scenen er ikke stærk nok til, at understøtte længden på en sekvens som denne.

Humoren var der dog uenighed om. Visse publikummer syntes aldrig, at have oplevet noget sjovere, end netop denne performance, mens jeg selv sad tilbage og undrede mig over, hvor humoren var henne 10 minutter inde i en sekvens om Buus, der skal skjule sine kønsdele bag tæpper og støvsugere. Buus og Schmidt har til gengæld en genial Street-Fighter inspireret sekvens, hvor det fysiske teater virkelig kommer til sin ret, og som hverken er strukket ud eller bliver for simpel i sin symbolik. Jeg savnede denne sekvens, så snart den var overstået og ville gerne have set mere af det.

En forestilling der ønsker at være både poetisk og relevant for samtiden, men i stedet malker slapstick-humor indtil, der ikke er flere grin at høste. Jeg blev i hvert fald lidt skuffet, men redningen for min oplevelse eksisterer i Schmidt og Buus imponerende fysiske performance.

Hvem: Aveny-T
Hvornår: 25. jan. – 3. feb. 2023